Na de bevalling

Je kindje is geboren. Van harte gefeliciteerd! Een nieuwe periode breekt aan, waarin bijna al je aandacht naar je baby gaat. Logisch natuurlijk, maar vergeet niet om ook goed voor jezelf te zorgen. Je hebt immers net een topprestatie geleverd en daar moet je lichaam echt wel even van herstellen.

Vitamines en mineralen ondersteunen je energieniveau na de bevalling

Het is een tijd vol onvergetelijke momenten. Maar eerlijk gezegd: het is soms ook best vermoeiend. Goed om te weten dat vitamines en mineralen, als aanvulling op je voeding, je dan kunnen helpen.

B-vitamines en vitamine C activeren de natuurlijke energie in je lichaam. Ze helpen energie vrij te maken uit je voeding, iets dat je goed kunt gebruiken na een bevalling. Ook mineralen zoals calcium, ijzer en magnesium ondersteunen je energieniveau. Daarom is het na de bevalling extra belangrijk om gezond en gevarieerd te eten, met veel groenten en fruit, zuivel, volkorenproducten en een stukje vlees, vis of vleesvervanger. Lukt dat in alle drukte na de bevalling even niet, dan kan een multivitamine een goede aanvulling zijn.

Behoefte aan ijzer na de bevalling

IJzer is onderdeel van rode bloedcellen en het helpt bij transport van zuurstof in je lichaam. Na de bevalling kan de behoefte aan ijzer soms hoger zijn. Vlees is de belangrijkste bron van ijzer, maar het zit ook in brood, graanproducten en groenten. Vitamine C bevordert de opname van ijzer. Zorg daarom dat je bij elke maaltijd iets met vitamine C eet of drinkt. Bijvoorbeeld een glas vruchtensap bij het ontbijt, een schaaltje rauwkost bij de lunch en een ruime portie groente bij het avondeten. Davitamon MamaFit bevat naast extra ijzer ook vitamine C en kan dus ook het beste bij een maaltijd worden ingenomen.

Borstvoeding vraagt wat extra

Als je borstvoeding geeft, dan heeft je lichaam meer behoefte aan vitamines en mineralen. Je moet er immers ook voor zorgen dat je baby voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. En naarmate je baby groeit en een andere behoefte aan voedingsstoffen krijgt, verandert ook de samenstelling van de borstvoeding. Als je zelf niet voldoende eet gaat dat in eerste instantie niet ten koste van de samenstelling van de borstvoeding. Wel van je eigen lichaam. Daarom heb je in de periode dat je borstvoeding geeft meer vitamines en mineralen nodig en moet je meer eten. Benieuwd hoeveel? Lees meer over extra vitamines tijdens de borstvoedingsperiode of kijk op de website van het Voedingscentrum.

Borstvoeding bevat dus alle voedingsstoffen die je baby nodig heeft, op twee uitzonderingen na: vitamine D en K. Hiervoor zijn speciale kindersupplementen op de markt: Davitamon Vitamine D Aquosum, Davitamon Vitamine D Olie, Davitamon Vitamine K Olie en Davitamon Baby Eerste Vitamines.

En wil je zelf ook wat extra’s gebruiken als aanvulling op je voeding? Neem dan een supplement dat bedoeld is voor direct na de zwangerschap. Je kunt Davitamon Compleet Mama ter aanvulling op de voeding in deze intensieve periode na de bevalling blijven gebruiken. Daarna kun je overstappen op Davitamon MamaFit om het aansterken en het herstel van je lichaam te ondersteunen. Dit is een multivitamine met mineralen, speciaal ontwikkeld voor deze periode na de zwangerschap en na de bevalling.

Tips voor een gezond herstel na de bevalling:

  • Eet gezond en vooral gevarieerd.
  • Zorg voor voldoende lichaamsbeweging. Door te bewegen voel je je fitter en verbeter je je conditie.
  • Ontzwangeren: zorg voor voldoende rust en ontspanning. Dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan, maar probeer toch je lichaam de tijd te geven om lichamelijk en geestelijk te herstellen. Neem dus soms ook een moment voor jezelf en laat dan de boel even de boel. Lees hier meer over ontzwangeren.
  • Een aanvulling met specifieke vitamines en mineralen zoals bijvoorbeeld vitamine B12 en IJzer kunnen je in de periode na de bevalling helpen om het herstel en je weerstand te ondersteunen.

Gerelateerde producten

Davitamon is continu bezig met het verbeteren van haar dienstverlening om je beter en persoonlijker van dienst te kunnen zijn. Wij analyseren en verwerken hiervoor je online gedrag middels cookies. Altijd volgens de wet en met respect voor jouw privacy.
Door verder gebruik te maken van deze website geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close