Vitamines en mineralen: je kunt ze niet missen!

Gezond eten met voldoende vitaminen en mineralen helpt om je gezond en fit te voelen. Je zorgt zo namelijk dat je lichaam goed functioneert. Omdat je de meeste mineralen en vitamines niet zelf kunt maken is het belangrijk om ze iedere dag binnen te krijgen via je voeding.

Schijf van Vijf

Je hebt er vast wel eens van gehoord: de Schijf van Vijf. De schijf helpt je om de juiste keuzes te maken als het om gezond eten gaat. Als je eet volgens de Schijf van Vijf krijg je elke dag genoeg voedingsstoffen binnen.

Bijna driekwart van de Nederlanders geeft aan moeite te hebben met eten volgens de Schijf van Vijf. Iedere dag gezond eten kan een flinke uitdaging zijn!

Laten we eens kijken naar de groente-inname in Nederland. Het advies is om dagelijks 250 gram groente te eten. In werkelijkheid halen de meeste mensen vaak maar de helft. Ook de aanbevolen twee stuks fruit halen de meeste mensen niet. En brood, met daarin bakkerszout met jodium, eten we steeds minder. Daardoor is het lastiger om voldoende jodium binnen te krijgen.

Vitaminezekerheid

Kost het je weleens moeite om dagelijks voldoende vitamines binnen te krijgen? Dan kun je voor de zekerheid een multivitamine nemen. Je weet dan namelijk zeker dat je de aanbevolen hoeveelheden vitamines en mineralen in ieder geval haalt. En let op: extra vitamines alléén zijn geen garantie voor het behoud van een goede gezondheid. Gezonde voeding blijft belangrijk en ook lichaamsbeweging, nachtrust en het vermijden van stress zijn belangrijk voor je gezondheid.

Altijd extra nodig

Er zijn groepen mensen die altijd extra vitamines nodig hebben, ook al eten ze gezond.

Het gaat om:

• Baby’s: vitamine K bij borstvoeding en vitamine D per dag (tot en met 3 jaar)

• Vrouwen die zwanger willen worden: foliumzuur (vitamine B11)

• Vrouwen die zwanger zijn: foliumzuur en vitamine D

• Kinderen tot en met 3 jaar: vitamine D

• Vrouwen boven de 50 jaar: vitamine D

• Mannen en vrouwen boven de 70 jaar: vitamine D

• Mensen die niet voldoende buiten komen of hun huid bedekken: vitamine D

• Mensen met een donkere of getinte huid: vitamine D

Ook in bepaalde levensfases en op sommige momenten (link) kan het nemen van extra vitamines zinvol zijn.

Davitamon is continu bezig met het verbeteren van haar dienstverlening om je beter en persoonlijker van dienst te kunnen zijn. Wij analyseren en verwerken hiervoor je online gedrag middels cookies. Altijd volgens de wet en met respect voor jouw privacy.
Door verder gebruik te maken van deze website geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close