Vitamine C

Vitamine C wordt ook wel ascorbinezuur genoemd en is een wateroplosbare vitamine. Deze vitamine is gevoelig voor licht, lucht en temperatuur.

Waar is vitamine C goed voor?

Waar is vitamine C goed voor? Vitamine C (ascorbinezuur) is een veelzijdige vitamine, die betrokken is bij veel verschillende functies in het lichaam. De meest bekende functie is misschien wel de weerstand: vitamine C ondersteunt namelijk de afweer van ons lichaam. Verder speelt deze vitamine een rol bij de aanmaak van kraakbeen en de vorming van collageen. Dat laatste is belangrijk voor de botten, de tanden en de conditie van het tandvlees. Collageen helpt ook om de huid te verstevigen. Vitamine C beschermt lichaamscellen tegen invloeden van buitenaf, zoals luchtvervuiling, UV-straling en vrije radicalen. Dit soort beschermende stoffen noemen we antioxidanten.

Wist je dat?

Vitamine C (ascorbinezuur) is niet alleen zelf actief, maar helpt ook andere voedingsstoffen. Vitamine C verhoogt namelijk de ijzeropname en helpt de activiteit van vitamine E in stand te houden. En vitamine C helpt bij vermoeidheid.

Hoeveel vitamine C heb je per dag nodig?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) vitamine C is 80 milligram (mg). Ongeveer 10% van de Nederlanders haalt deze aanbevolen dagelijkse hoeveelheid niet.

Vitamine C en voeding: vooral in groente en fruit

Fruit, groenten en aardappelen bevatten vitamine C. Rijk aan vitamine C zijn koolsoorten, paprika’s, sinaasappels, kiwi’s en aardbeien. In de Nederlandse voeding zijn groenten, fruit en vruchtensappen veruit de belangrijkste bron van vitamine C. Maar ook aardappelen doen het goed: ruim 10% van de inname aan vitamine C wordt in Nederland geleverd door aardappelen. Toch kampt zo’n 10% van de Nederlanders met een vitamine C tekort omdat deze groep niet de hoeveelheid vitamine C binnenkrijgt die aanbevolen wordt. Dit komt door onvoldoende variatie in voeding. Een supplement kan soms een goede aanvulling zijn op een vitamine C-tekort door onvoldoende variatie in voeding.

Kun je ook teveel vitamine C binnenkrijgen?

De maximale veilige vitamine C inname voor volwassenen is door de Gezondheidsraad vastgesteld op maximaal 30x de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH), namelijk 2000 milligram per dag. Dit komt overeen met 33 sinaasappels.

Gerelateerde producten

Davitamon is continu bezig met het verbeteren van haar dienstverlening om je beter en persoonlijker van dienst te kunnen zijn. Wij analyseren en verwerken hiervoor je online gedrag middels cookies. Altijd volgens de wet en met respect voor jouw privacy.
Door verder gebruik te maken van deze website geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close