Vitamine C

Wat is vitamine C?

Vitamine C –ook wel ascorbinezuur genoemd- is misschien wel de bekendste vitamine. Deze wateroplosbare vitamine werkt als een antioxidant en beschermt je lichaam net als vitamine E en vitamine B2 tegen vrije radicalen. Dit zijn stoffen die onze cellen kunnen beschadigen en een rol spelen bij verouderingsprocessen. Ook speelt vitamine C een belangrijke rol bij de opname van ijzer.

Mensen kunnen zelf geen vitamine C aanmaken. Daarom is het belangrijk om voldoende vitamine C binnen te krijgen via je voeding.

Vermoeden van een vitamine C tekort in je voeding?

Twijfel je of je voldoende vitamine C binnenkrijgt? Raadpleeg je huisarts bij het vermoeden van een vitamine C tekort. De arts kan de waarden in je bloed meten en het juiste advies geven.

Waar is vitamine C goed voor?

Wat doet vitamine C precies? Deze antioxidant draagt bij aan:

  • Een goede weerstand en energie
  • Een goed functionerend zenuwstelsel en gezonde botten, tanden, huid en bloedvaten
  • De opname van ijzer uit je voedsel
  • Het tegengaan van vrije radicalen

Weerstand en energie

Vitamine C kan bijdragen aan de weerstand en een normaal energieniveau.

Zenuwstelsel, botten, tanden, huid en bloedvaten

Vitamine C ondersteunt de aanmaak van collageen; een stof die bijdraagt aan een stevige huid en goed is voor botten, tandvlees en vaatwanden.

Vitamine C en ijzer

Vitamine C bevordert de opname van ijzer uit voedsel. Ijzer draagt bij aan de normale vorming van hemoglobine; een eiwit in je rode bloedcellen dat zorgt dat zuurstof naar alle delen van je lichaam wordt vervoerd.

Vitamine C als antioxidant

Antioxidanten; een populaire term en niet voor niets. Antioxidanten werken tegen vrije radicalen. Dit zijn stoffen die je lichaamscellen kunnen beschadigen en meespelen in het verouderingsproces. Vitamine C is een effectieve antioxidant en werkt als vrije radicalenvanger.

Terug naar de inhoudsopgave

Hoeveel vitamine C per dag?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) vitamine C die geadviseerd wordt door de gezondheidsraad is 75 mg voor volwassen mannen en vrouwen. Let wel: deze ADH geldt voor de ‘gemiddelde’ bevolking. Voor zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven ligt de ADH respectievelijk op 85 en 100 mg.

Mensen met een verhoogde behoefte aan vitamine C kunnen dit aanvullen met een voedingssupplement.

In dit overzicht zie je de ADH vitamine C per leeftijdscategorie:

LeeftijdADH Vitamine C (mg)
Kinderen
6 - 11 maanden20
1 -2 jaar25
2 - 5 jaar30
6 - 9 jaar40
Mannen
9 - 13 jaar50
14 - 70 jaar75
Ouder dan 70 jaar75
Vrouwen
9 - 70 jaar50
Ouder dan 70 jaar75
Zwangere vrouwen85
Vrouwen die borstvoeding geven100

Je hebt niet snel een overschot aan vitamine C. De maximale veilige dosis is door de Gezondheidsraad vastgesteld op 2000 mg per dag.

Terug naar de inhoudsopgave

Wanneer kun je behoefte hebben aan extra vitamine C?

Het is belangrijk om het hele jaar door voldoende vitamine C binnen te krijgen. Een gevarieerd dieet met voldoende groente en fruit is daarom essentieel.

Er zijn bepaalde groepen die baat kunnen hebben bij extra vitamine C als aanvulling op de dagelijkse voeding:

  • Vrouwen tijdens de zwangerschap
  • Vrouwen die borstvoeding geven
  • Mensen met een alcoholverslaving
  • Rokers
  • Ouderen boven de 70 jaar
  • Mensen die amper/geen groente en fruit eten

Voor vrouwen die borstvoeding geven wordt een ADH van 100 mg aangeraden.

Terug naar de inhoudsopgave

Waar zit vitamine C in?

Vitamine C zit in groente, fruit en aardappelen. Met name citrusvruchten (sinaasappel, citroen), kiwi’s, aardbeien, bessen, koolsoorten, paprika, tomaten, broccoli, zoete en normale aardappelen bevatten veel vitamine C. Wanneer je dagelijks voldoende groente en fruit eet, is de kans groot dat je voldoende vitamine C binnenkrijgt.

Vitamine C is oplosbaar in water en gevoelig voor hoge temperaturen. Daarom is het aan te raden groente in weinig water en niet te lang te koken. Zo worden de meeste vitamines behouden.

In onderstaande tabel zie je een aantal voedingsmiddelen die veel vitamine C bevatten:

VoedselHoeveelheid% ADH
1 rode paprika107 mg143%
1 kiwi79 mg105%
100 gram aardbeien60 mg80%
1 sinaasappel51 mg68%
100 gram aardappelen18 mg24%

Terug naar de inhoudsopgave

Vitamine C supplementen en inname vorm

Wanneer je een verhoogde behoefte aan vitamine C hebt, kan het verstandig zijn om een vitamine C supplement te slikken als aanvulling op je voeding. Davitamon biedt verschillende inname vormen voor supplementen: vitamine C tabletten, bruistabletten, kauwtabletten, dragees en vloeibare vitamine C.

Vitamine C tabletten

Vitamine C pillen zijn er in verschillende inname vormen. Zo draagt Vitamine C Forte + extra D3 bij aan extra energie bij vermoeidheid en ook zijn deze tabletten goed voor je immuunsysteem. Los je je vitamines liever op in een drankje? Davitamon vitamine forte + extra D3 bruistabletten combineert een hoge dosering vitamine C met vitamine D, selenium en zink. Zowel vitamine C als vitamine D, selenium en zink ondersteunen de weerstand en helpen het natuurlijke immuunsysteem van de lichaamscellen.

Voor kinderen is het vaak lastig om tabletten door te slikken. Davitamon Junior 2+ Aardbei kauwvitamines hebben een lekker smaakje. Deze kauwtabletten met vitamine C ondersteunen de weerstand en zijn goed voor het behoud van sterke botten en tanden.

Vloeibare vitamine C

Speciaal voor kinderen die nog moeten leren kauwen heeft Davitamon Junior 1+ vloeibare vitamines ontwikkeld. Deze inname vorm is afgesteld op de specifieke behoefte van kinderen vanaf 1 jaar.

Vitamine C en multivitamines

Omdat vitamine C een belangrijke vitamine is voor ons lichaam, heeft Davitamon in een aantal multivitamines ook vitamine C toegevoegd. Wil je je algehele weerstand ondersteunen? Dan is bijvoorbeeld Davitamon Compleet Weerstand dragees of kauwtabletten (binnenkort ook verkrijgbaar als bruistablet) geschikt voor jou. Hieraan zijn naast vitamine C namelijk ook vitamine A, B6, B11, B12, D, koper, selenium, ijzer en zink toegevoegd.

Terug naar de inhoudsopgave

Favorieten van anderen

Davitamon is continu bezig met het verbeteren van haar dienstverlening om je beter en persoonlijker van dienst te kunnen zijn. Wij analyseren en verwerken hiervoor je online gedrag middels cookies. Altijd volgens de wet en met respect voor jouw privacy.
Door verder gebruik te maken van deze website geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close