Lachende vrouw in blauwe blouse

Bloed, bloeddruk en bloedvaten

Bloedvaten maken onderdeel uit van onze bloedsomloop. Er zijn verschillende soorten, zoals de slagader, aders en haarvaten. Van brede snelwegen tot kleine paadjes. Wist je dat de totale lengte van alle bloedvaten in ons lichaam zo’n 100.000 kilometer is? Het bloed in onze bloedvaten vervoert zuurstof en voedingsstoffen naar alle cellen en voert afvalstoffen af. Dat hele systeem moet dus goed blijven werken!

IJzer en vitamines voor je bloed en bloedvaten

IJzer helpt bij de normale vorming van rode bloedcellen en hemoglobine. Rode bloedcellen zijn voor een derde gevuld met hemoglobine, een eiwit dat bloed zijn rode kleur geeft. IJzer zorgt mede voor een normaal transport van zuurstof door het bloed. Vitamines spelen ook een rol bij ons bloed en de bloedvaten:

  • vitamine B2 draagt bij tot de instandhouding van normale rode bloedcellen
  • vitamine B6 en B12 helpen bij de vorming van rode bloedcellen
  • vitamine B11 (foliumzuur) ondersteunt de aanmaak van rode en witte bloedcellen
  • vitamine D bevordert een goed calciumgehalte in het bloed
  • vitamine D is belangrijk voor de calciumopname in de botten
  • vitamine C is gunstig voor soepele aderen en ondersteunt het behoud van een sterke vaatwand
  • vitamine K draagt bij tot een normale bloedstolling

Davitamon Cholesterol bevat onder andere vitamine C voor een goede conditie van de bloedvaten. Davitamon IJzer met B12 bevat zowel vitamine B6 als B12 en helpt daarmee bij de vorming van rode bloedcellen.

Visvetzuren (DHA en EPA) en de bloeddruk

Visvetzuren (DHA en EPA) zijn goed voor de bloeddruk bij een dagelijkse inname van 3 gram DHA en EPA. De aanvullende dagelijkse inname mag niet meer zijn dan 5 gram DHA en EPA samen.

Wat is bloeddruk?

Als het hart samentrekt, duwt het als het ware bloed in je bloedvaten. De druk die dan op de wand van het bloedvat komt, noemen we bloeddruk. Als het hart samenknijpt is de druk op het bloedvat hoog, de bovendruk; als het hart ontspant is de druk laag, de onderdruk. Gedurende de dag of tijdens inspanning kan de bloeddruk variëren.

Bloeddruk

De optimale bloeddruk voor een gezond persoon is 120 bovendruk en 80 onderdruk (120/80). Je bloeddruk kan soms tijdelijk wat omhoog gaan, bijvoorbeeld als je sport, stress hebt of ergens van schrikt. Zo’n piek wil niet zeggen dat je standaard een hoge bloeddruk hebt.

Wil je weten wat jouw bloeddruk is? Je huisarts kan deze eenvoudig meten.

Een gezonde leefstijl draagt bij aan een gezonde bloeddruk. En je kunt zelf dus veel doen om je bloeddruk gezond te krijgen en te houden:

  • stop met roken
  • beweeg minstens een half uur per dag
  • eet gezond
  • let op je gewicht probeer af te vallen als je te zwaar bent
  • probeer stress te vermijden