Eiwitten

Waarschijnlijk zijn we allemaal wel bekend met het begrip eiwitten. Het zit in onze voeding en je leest regelmatig dat eiwitten onderdeel zijn van een gezond eetpatroon. Maar wat zijn eiwitten eigenlijk en waar zit het allemaal in? Je leest het hier!

Wat zijn eiwitten?

Wist je dat het lichaam van een volwassene gemiddeld voor 12 kilo uit eiwit bestaat? We kunnen dus stellen dat eiwit essentieel is voor ons lichaam. Eiwit is een voedingsstof en wordt ook wel proteïne genoemd. Net zoals koolhydraten en vetten leveren eiwitten ons energie. Elke gram eiwit levert ons lichaam 4 gram calorieën energie op. Eiwitten zijn zowel een brand- als bouwstof voor ons lichaam. Als bouwstof functioneren eiwitten als fundament voor al ons lichaamsweefsel.

Alle weefsels in ons lichaam zijn opgebouwd uit cellen, welke eiwit bevatten. Denk hierbij aan onze spieren, organen, het zenuwstelsel, onze botten en bloed. Ons lichaam bouwt eiwit op uit aminozuren. Dit zijn de bouwstenen voor eiwit. Het lichaam gebruikt in sommige situaties meer eiwit om weefsel aan te maken. Dit is het geval bij kinderen die hard aan het groeien zijn, maar ook bij zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven.

Wat is eiwitsynthese?

Kort gezegd is eiwitsynthese het proces waarbij eiwitten in de cellen van organismen door het lichaam worden aangemaakt. Deze eiwitten gebruikt het lichaam vervolgens onder andere om bestaande cellen in het lichaam te vernieuwen. Hierbij breekt ons lichaam eerst eiwit af, om dit vervolgens door nieuw eiwit te vervangen.

Het lichaam verliest dagelijks kleine hoeveelheden eiwit. Dit gebeurt wanneer we bijvoorbeeld haren, nagels of huidschilfers verliezen en wanneer we transpireren en urineren. Eiwitsynthese zorgt ervoor dat onze eiwitbalans op peil blijft. De mineralen magnesium en zink dragen bij aan een normale eiwitsynthese in ons lichaam.

Hoeveel eiwitten heb je per dag nodig?

Hoeveel eiwitten je dagelijks nodig hebt, verschilt per persoon. Gemiddeld genomen hebben gezonde mensen ongeveer 0,8 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht nodig. De Gezondheidsraad heeft richtlijnen opgesteld voor verschillende groepen mensen die een verhoogde eiwitbehoefte hebben. Denk hier bijvoorbeeld aan kinderen en zwangere vrouwen.

 

Waar zitten eiwitten in?

Bijna al ons dagelijkse eten en drinken bevat eiwit. We vinden eiwit dus zowel in plantaardige als dierlijke producten terug. Vis en vlees bevatten over het algemeen het meeste eiwit. Vlees kan wel tot 30% uit eiwit bestaan! Benieuwd in welke producten de meeste eiwitten zitten?

Een gezond eetpatroon bevat de juiste verhouding van de aanbevolen dagelijkse vitamines en mineralen. Door het drukke dagelijkse leven kan het soms lastig zijn om hier altijd rekening mee te houden. Lees hier onze tips om gezond te eten.