Hardlopende vrouw in het bos

Soepele spieren

Laatst bijgewerkt op 15-04-2021

Wist je dat het menselijk lichaam meer dan 600 spieren telt? Samen met gewrichten maken spieren beweging mogelijk. Wil je weten welke voedingsstoffen belangrijk zijn voor het behoud van gezonde spieren? Lees dan dit artikel!

Voeding voor spieren

Wist je dat eiwitrijke voeding bijdraagt aan gezonde spieren? Eiwitten stimuleren de spiergroei en ondersteunen een snel herstel van de spieren na het sporten. Deze voedingsstof is dus onmisbaar! Je vindt eiwitten zowel in dierlijke producten, zoals vlees, vis en zuivel. Als in plantaardige producten, zoals noten, groenten en paddenstoelen. 

Belangrijk weetje: als je eet volgens de Schijf van Vijf krijg je voldoende eiwitten binnen.

Vitamines en mineralen voor je spieren

Als aanvulling op de voeding kun je onderstaande vitamines en mineralen innemen. Deze voedingsstoffen spelen een rol bij het behouden van soepele spieren: 

  • Vitamine D
  • Magnesium
  • Kalium
  • Calcium  

Vitamine D en spieren

Vitamine D is goed voor de soepele spieren. Deze vitamine komt vooral voor in vette vis, zoals haring en makreel. Maar de belangrijkste bron is de zon: tweederde van de vitamine D die we dagelijks nodig hebben halen we namelijk uit zonlicht. Ben je onvoldoende buiten? Dan kan het innemen van een supplement zinvol zijn.

Magnesium voor spieren

Magnesium is een geliefd nutriënt onder sporters. Magnesium speelt namelijk niet alleen een rol bij het behoud van soepele en sterke spieren, maar het ondersteunt ook het energieniveau. Onderstaande voedingsmiddelen zijn rijk aan magnesium:

  • Groene groenten
  • Noten en zaden
  • Bonen en linzen
  • Meergranen producten
  • Vette vis

Lees hier meer over voedingsmiddelen met magnesium.

Kalium en calcium voor spieren

Naast magnesium zijn er nog twee mineralen die bijdragen tot een normale werking van je spieren: kalium en calcium. Zo heeft calcium onder andere een gunstige invloed op je belangrijkste spier: je hart. Calcium speelt niet alleen een rol bij je spieren, maar ook bij de instandhouding van normale botten.

Je lichaam heeft voldoende vitamine D nodig om ervoor te zorgen dat calcium goed wordt opgenomen. Als je gezond en gevarieerd eet volgens de Schijf van Vijf krijg je voldoende calcium binnen. Zijn er bepaalde voedingsmiddelen die je niet lust? Dan kan je ten aanvulling op de voeding een supplement met calcium innemen.

Supplementen voor spieren

Op zoek naar supplementen voor je spieren die de vitamines en mineralen bevatten om jouw spieren te ondersteunen? Dan zit je bij Davitamon goed. Zo vind je hier onder andere Davitamon Magnesium voor Spieren en Botten, Davitamon Kurkuma en Davitamon Compleet Weerstand Forte. Of bekijk ons gehele assortiment op ons productenoverzicht en filter de behoefte op Vitamine en Spieren.