Vitamine A

Wat is vitamine A?

Vitamine A wordt ook wel retinol genoemd en is een in vet oplosbare vitamine die in het lichaam kan worden opgeslagen.

Waar is vitamine A goed voor?

Vitamine A is goed voor het gezichtsvermogen, helpt de huid gezond te houden en heeft een positieve invloed op de weerstand. Ook is retinol goed voor de slijmvliezen in de longen en de darm. Vitamine A draagt ook bij aan het behoud van het ijzergehalte in het bloed en speelt een rol bij een normale celdifferentiatie.

Hoeveel vitamine A per dag?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) vitamine A is 800 microgram (mcg). De ADH op het etiket van een vitaminesupplement is een Europese ADH die wettelijk is vastgelegd. Dit is een gemiddelde ADH, die geldt voor een volwassene.

Uit onderzoek blijkt dat ongeveer één op de vijf mensen deze aanbevolen hoeveelheid niet haalt in Nederland. En dat is best veel. Aanvulling van de dagelijkse voeding in de vorm van een supplement is dan het overwegen waard.

Waar zit vitamine A in?

Vitamine A zit in dierlijke producten voor zoals zuivel, vlees(waren), vis, boter en eieren. Lever is ook een heel goede bron van vitamine A. bètacaroteen zit in groenten en fruit, zoals worteltjes, boerenkool, mandarijnen en mango. In Nederland wordt vitamine A toegevoegd aan margarine, halvarine en bak- en braadproducten.

Hoe kom je aan een vitamine A-tekort in voeding?

Een vitamine A-tekort kan ontstaan wanneer je langere tijd geen tot weinig voedingsmiddelen hebt gegeten die vitamine A of bètacaroteen bevatten.

Teveel vitamine A

De veilige bovengrens voor vitamine A voor volwassenen is vastgesteld op 3000 microgram (mcg) per dag. Als je langere tijd teveel vitamine A binnenkrijgt kun je klachten krijgen, zoals minder eetlust, verminderd gezichtsvermogen, hoofdpijn, misselijkheid, vermoeidheid, duizeligheid of spierpijn.

Vitamine A en zwangerschap

Vitamine A verdient extra aandacht tijdens de zwangerschap. De behoefte aan vitamine A is tijdens de zwangerschap verhoogd. Maar teveel vitamine A tijdens de zwangerschap is niet goed. Daarom wordt het eten van producten met lever, zoals leverworst of leverpaté, tijdens de zwangerschap afgeraden. Lever bevat per 100 gram namelijk al 11.000 microgram vitamine A, ver boven de veilige bovengrens van 3000 microgram per dag.

Wist je dat?

Het lichaam kan vitamine A zelf maken uit bètacaroteen. Daarom wordt bètacaroteen ook wel provitamine A genoemd.

Favorieten van anderen

Gerelateerde producten

Davitamon is continu bezig met het verbeteren van haar dienstverlening om je beter en persoonlijker van dienst te kunnen zijn. Wij analyseren en verwerken hiervoor je online gedrag middels cookies. Altijd volgens de wet en met respect voor jouw privacy.
Door verder gebruik te maken van deze website geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close