Zwangerschap

Waarschijnlijk ben je zwanger als je dit leest. Gefeliciteerd!

Een zwangerschap is hét wonder van moeder natuur. In je buik groeit een bevruchte eicel uit tot een compleet mensje. Koester je lichaam in deze periode, want een zwangerschap is een topprestatie. Een mooie, maar ook spannende periode breekt aan. Je lijf kan ieder steuntje in de rug gebruiken. Je wilt nu extra goed voor jezelf en je baby zorgen. De behoefte aan vitamines en mineralen is in deze periode verhoogd. Leef en eet dus zo gezond mogelijk. Overigens hoef je niet voor twee te eten, maar eigenlijk wel twee keer zo goed. Een speciaal op de behoefte van zwangere vrouwen afgestemde multivitamine met mineralen kan een welkome aanvulling op de voeding zijn.

Gezond eten tijdens de zwangerschap

Wat je niet zult merken is dat je lichaam tijdens de zwangerschap een toegenomen behoefte heeft aan vitamines en mineralen. Je moet heel gezond eten om in die behoefte te voorzien. Dat lukt niet altijd iedereen die zwanger is. Zeker niet als je misselijk of moe bent. Kortom: gezond eten kan er tijdens zwangerschap wel eens bij in schieten.

Dan is het een geruststellend idee dat Davitamon Compleet Mama ter aanvulling op de voeding helpt extra vitamines en mineralen binnen te krijgen tijdens zwangerschap. Je kunt er ook voor kiezen om Davitamon Compleet Mama Omega-3 Visolie te gebruiken. Deze slimme 2-in-1 combinatie, bevat naast vitamines en mineralen als extra toevoeging het omega-3 vetzuur DHA. DHA draagt bij aan de ontwikkeling van de hersenen en het gezichtsvermogen van de baby tijdens zwangerschap. Het gunstige effect wordt verkregen bij een dagelijkse inname van 200 mg DHA naast de aanbevolen dagelijkse inname voor omega-3 van 250 mg DHA en EPA.

Er zijn echter wel een paar dingen waar je op moet letten. Rauw vlees en rauwe vis, bepaalde kazen en sommige dranken kun je nu beter niet eten of drinken. Voor extra informatie kun je meer lezen op onze pagina over zwangerschap en voeding of bekijk de website van het Voedingscentrum.

Voeding tijdens de zwangerschap

Welke vitamines bij zwangerschap nodig?

Net als elke andere vrouw heb je vitamines en mineralen nodig als je zwanger bent. Maar je lichaam heeft extra behoefte aan foliumzuur en vitamine D tijdens de zwangerschap. Benieuwd wat deze en andere vitamines voor je doen? We zetten de belangrijkste op een rij:

Foliumzuur (vitamine B11) draagt bij tot de vorming van de placenta en de groei van je kindje. Daarom adviseert de Gezondheidsraad, om naast de voeding, dagelijks 400 microgram foliumzuur te slikken tot de tiende week van je zwangerschap. Davitamon Compleet Mama is volgens deze richtlijn samengesteld.
• Vitamine D & zwangerschap: als je zwanger bent is het advies om elke dag 10 microgram vitamine D extra te slikken. Vitamine D helpt bij de celdeling en draagt bij aan het behoud van sterke botten.
Bètacaroteen wordt in het lichaam omgezet naar vitamine A. Vitamine A is goed voor de weerstand en is belangrijk voor het gezichtsvermogen en het behoud van een gezonde huid en een goed ijzergehalte in het bloed. Het lichaam is zo slim dat het alleen omzet waar het behoefte aan heeft. Wil je iets extra’s gebruiken, kies dan tijdens de zwangerschap voor een supplement met bètacaroteen.
• Je wil natuurlijk zo fit mogelijk de bevalling ingaan. Als je minder goed slaapt tijdens je zwangerschap ben je misschien vermoeider dan normaal. Foliumzuur (vitamine B11), vitamine B2, B3, B5, B6, B12 en vitamine C helpen vermoeidheid te verminderen. Net als ijzer en magnesium.
• Sommige vitamines en mineralen kunnen het immuunsysteem helpen. Van vitamine C wist je dat vast al. Maar ook foliumzuur, vitamine B6, B12, D en de mineralen ijzer, koper en zink ondersteunen je weerstand.

Om genoeg vitamines en mineralen binnen te krijgen, hoef je zeker niet te eten voor twee. Maar gezonde en gevarieerde voeding is wel belangrijk. Lukt dit niet omdat je bijvoorbeeld vaak misselijk bent of twijfel je of je genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgt? Kies dan voor een multivitamine speciaal voor zwangere vrouwen voor net dat beetje extra.

Rol van calcium tijdens de zwangerschap

Tijdens de zwangerschap is het belangrijk om genoeg calcium binnen te krijgen. Het is namelijk van belang voor het behoud van sterke botten. Daarnaast is het van belang voor het goed functioneren van de spieren en is het betrokken bij de bloedstolling en de celgroei. Tijdens de zwangerschap heb je meer calcium nodig, maar het lichaam past zich aan door meer uit de voeding te halen en minder uit te scheiden. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is daarom niet verhoogd. Blijf wel genoeg producten eten waar calcium inzit, zoals zuivel.

Vitamine D draagt er toe bij dat calcium goed uit voeding wordt opgenomen. Volg daarom het advies van de Gezondheidsraad op en neem elke dag een supplement met 10 microgram vitamine D tijdens de zwangerschap.

Visolie & zwangerschap?

Vis is niet alleen lekker, maar ook gezond. Het bevat onder andere omega-3 vetzuren (DHA en EPA) en daarom adviseert de Gezondheidsraad om tenminste één keer per week vette vis te eten. Houd je niet van vis of eet je het te weinig, dan kun je overwegen om een supplement met visolie tijdens de zwangerschap te nemen. Visolie bevat omega-3 vetzuren zoals DHA. DHA is goed voor de ontwikkeling van de hersenen en het gezichtsvermogen van de baby. Daarvoor is het nodig om 200 mg DHA te slikken, in aanvulling op de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor omega-3 vetzuren voor volwassenen (250 mg EPA en DHA).

Gezonde behoefte

Bekend is dat vrouwen tijdens de zwangerschap een gezonde behoefte hebben aan informatie over alles wat met zwanger zijn en baby’s te maken heeft.

Wist je dat…

 

  • je baby tijdens de hele zwangerschap afhankelijk is van de voeding die jij gebruikt?
  • je daarom 40% meer vitamines en 20% meer mineralen nodig hebt?
  • je niet voor twee hoeft te eten, maar wel als het ware twee keer zo goed zou moeten eten?

Zwangerschap en vitamines

Waarom is vitamine A belangrijk tijdens de zwangerschap?

Vitamine A is belangrijk ter ondersteuning van een goede ontwikkeling van de ongeboren baby. Verder is vitamine A belangrijk voor het gezichtsvermogen, de vorming van sterke botten en tanden en een gezonde huid.

In de zwangerschap is de behoefte aan vitamine A met 25% toegenomen en bij borstvoeding zelfs met ruim 50%. Gemiddeld krijgen zwangere vrouwen in Nederland iets minder vitamine A binnen. Dit is inclusief de bijdrage van bètacaroteen aan de inname van vitamine A. Hierbij geldt: 6 mg bètacaroteen komt overeen met 1 mg vitamine A. Vitamine A zit in de vorm van bètacaroteen in Davitamon Compleet Mama. Uit bètacaroteen kan het lichaam naar behoefte vitamine A produceren. Het is dus een gunstige vorm van vitamine A, want zeer grote hoeveelheden vitamine A (meer dan 3000 microgram) kunnen in de zwangerschap schadelijk zijn. Teveel vitamine A is niet goed, maar te weinig zeker ook niet.

Bètacaroteen zit in groenten en fruit. Denk aan wortelen, maar ook bijvoorbeeld abrikozen, boerenkool, spinazie en broccoli.

Heb ik tijdens de zwangerschap extra B-vitamines nodig?

Tijdens de zwangerschap is de behoefte aan alle B-vitamines met gemiddeld ruim 20% verhoogd. Bij borstvoeding is gemiddeld zelfs ruim 40% meer van B-vitamines nodig. Zwangere vrouwen krijgen in Nederland niet altijd voldoende B-vitamines binnen. Van foliumzuur is bekend dat de inname voor circa 95% van de volwassen vrouwen lager is dan aanbevolen hoeveelheid die normaal geldt (300 microgram per dag) . In de hele zwangerschap en periode van borstvoeding is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid verhoogd tot 400 microgram per dag.

Vitamine B-complex is belangrijk voor de productie van energie, het stimuleert de stofwisseling en is van belang voor het zenuwstelsel. Tot het vitamine B-complex horen onder andere vitamine B1, B2, B3, B5, B6, B12 en foliumzuur (B11).

B-vitamines worden geleverd door brood, aardappelen, vlees, zuivel en groente.

Heb ik extra vitamine C nodig tijdens de zwangerschap?

In de zwangerschap is de behoefte aan vitamine C verhoogd van 70 naar 90 mg per dag. Bij borstvoeding heb je elke dag zelfs 110 mg vitamine C nodig. Gemiddeld krijgen zwangere vrouwen in Nederland genoeg vitamine C binnen.

Vitamine C heb je nodig voor je weerstand en het bevordert de opname van ijzer. Fruit, groenten en aardappelen bevatten vitamine C.

Ik heb gehoord dat ik, nu ik zwanger ben, extra vitamine D nodig heb. Is dat zo?

Gedurende de zwangerschap is de aanbevolen hoeveelheid vitamine D verhoogd. Niet alleen voor het in stand houden van je eigen botmassa, maar ook voor de ontwikkeling van sterkte botten van je baby. Daarom adviseert de Gezondheidsraad om een aanvulling te nemen van10 microgram vitamine D per dag. De producten van Davitamon Compleet Mama voldoen aan dit advies.

Gerelateerde producten

Davitamon is continu bezig met het verbeteren van haar dienstverlening om je beter en persoonlijker van dienst te kunnen zijn. Wij analyseren en verwerken hiervoor je online gedrag middels cookies. Altijd volgens de wet en met respect voor jouw privacy.
Door verder gebruik te maken van deze website geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close