Foliumzuur / Vitamine B11

Wat is foliumzuur?

Foliumzuur is een andere naam voor vitamine B11 en maakt onderdeel uit van het vitamine B-complex. In het buitenland wordt foliumzuur soms vitamine B9 genoemd. Foliumzuur is een water oplosbare vitamine.

Waar is foliumzuur goed voor?

Foliumzuur (vitamine B11) is goed voor ons geheugen en onze gemoedstoestand en concentratie. Daarnaast heeft het een positieve invloed op ons immuunsysteem (weerstand) en helpt het bij vermoeidheid. Verder is foliumzuur betrokken bij de celdeling, de opbouw van aminozuren (de basis van eiwitten) en de vorming van rode en witte bloedcellen.

Hoeveel foliumzuur per dag?

Een veelgestelde vraag is hoeveel foliumzuur per dag geadviseerd wordt. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) Foliumzuur (vitamine B11) is 200 microgram (mcg). In Nederland haalt ongeveer één op de tien mannen en één op de drie vrouwen deze aanbevolen hoeveelheid niet. Het kan daarom zinvol zijn om extra foliumzuur te slikken in aanvulling op de voeding. Tijdens de zwangerschap heb je altijd extra foliumzuur nodig in de vorm van een supplement: dagelijks 400 microgram. Neem niet meer dan 1000 microgram per dag in de vorm van supplementen.

Foliumzuur en zwangerschap

Vrouwen die zwanger willen worden of zwanger zijn (tot 10 weken) krijgen het advies om naast hun dagelijkse voeding een supplement met 400 mcg foliumzuur (vitamine B11) te nemen.

Foliumzuur (vitamine B11) ondersteunt de groei van het ongeboren kind tijdens de zwangerschap. Ook is het goed voor de weefselgroei tijdens de zwangerschap en helpt het bij de vorming van de placenta. Omdat je kindje al groeit voordat je weet dat je zwanger bent, is het verstandig al te beginnen met het slikken van een supplement als je zwanger wilt worden. Als het lang duurt voor je zwanger bent, kun je met een gerust gevoel al die tijd extra foliumzuur gebruiken. Zelfs als het langer dan een jaar duurt.

Foliumzuur vergeten?

Misschien kom je er nu pas achter dat je foliumzuur had moeten slikken. Ben je nu nog geen 10 weken zwanger? Start dan alsnog met het slikken van foliumzuur. In deze eerste weken van je zwangerschap wordt namelijk de basis gelegd voor de groei van je kind.

Ook voor wie langer dan 10 weken zwanger is, kan wat extra foliumzuur geen kwaad. De behoefte aan foliumzuur blijft de hele zwangerschap verhoogd. Foliumzuur ondersteunt het celdelingsproces.

Waar zit foliumzuur in?

Foliumzuur komt in voedsel voor als folaat: de natuurlijke vorm van vitamine B11. Groenten zoals sla, spinazie, broccoli, doperwten en andijvie zijn de beste bronnen van foliumzuur in voeding. Daarnaast zit foliumzuur in fruit (aardbeien, frambozen, bramen), volkorenbrood en in sommige soorten vlees zoals leverworst en pathé. Hierin zit naast foliumzuur ook vitamine A.

Ben je zwanger? Pas dan op met leverproducten zoals kippenlever en runderlever! In deze producten zit foliumzuur maar worden tijdens de zwangerschap afgeraden. Lees verder voor meer informatie over voeding tijdens de zwangerschap.

Bekijk onderstaande tabel voor een uitgebreider overzicht van producten die foliumzuur bevatten.

GroenteFruitVleesOverig
SlaAardbeienLeverworstVolkorenbrood
SpinazieFrambozenKippenleverHalfvolle melk
BroccoliKiwiRunderleverOntbijtgranen
DoperwtenBramenPathéPasta
AndijvieSinaasappels
BoerenkoolMango
Zwarte bonen
Bruine bonen
Linzen
Bieten

Toch moeite om de aanbevolen hoeveelheid foliumzuur binnen te krijgen? Overweeg dan een voedingssupplement met extra foliumzuur.

Het foliumzuuradvies

De Gezondheidsraad adviseert om elke dag een supplement te nemen met 400 microgram foliumzuur zodra je stopt met anticonceptie. Wil je zwanger worden? Dan kun je Davitamon Compleet Mama gebruiken. Zo krijg je voldoende foliumzuur binnen, op het moment dat de bevruchting plaatsvindt. Ben je al zwanger? Dan heb je ook van andere vitamines iets extra’s nodig, zoals vitamine D. Met Davitamon Compleet Mama krijg je als je eenmaal zwanger bent de juiste aanbevolen hoeveelheid foliumzuur en vitamine D conform het advies van de Gezondheidsraad binnen.

Foliumzuur en de groei van je baby

Vanaf de eerste dag na de bevruchting begint de groei van je ongeboren baby al! Op dat moment ben jij je nog niet bewust van je zwangerschap, omdat je nog niet over tijd bent. Daarom is het belangrijk om al voordat je zwanger bent te beginnen met foliumzuur. Als je 10 weken zwanger bent, zou je officieel mogen stoppen met extra foliumzuur.

Gerelateerde producten

Davitamon is continu bezig met het verbeteren van haar dienstverlening om je beter en persoonlijker van dienst te kunnen zijn. Wij analyseren en verwerken hiervoor je online gedrag middels cookies. Altijd volgens de wet en met respect voor jouw privacy.
Door verder gebruik te maken van deze website geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close