Volwassenen 50+

Vanaf ongeveer je 50ste jaar heb je minder energie nodig. Je stofwisseling gaat op een lager pitje draaien waardoor je ook minder hoeft te eten. Je hebt echter wel nog evenveel vitamines en mineralen nodig als voorheen.

Het gewicht op peil

Minder energie verbruiken, betekent ook minder eten. Als je dit niet doet, kom je aan en dat wil je meestal niet. Daarom is het belangrijk om gezond en gevarieerd te eten, maar net even iets minder.
Wil je wat kilo’s kwijtraken en ga je lijnen, dan is het belangrijk op de vitamines en mineralen te letten. Zeker bij een streng dieet of een dieet dat je langere tijd wilt gaan volgen. Vraag eventueel advies bij een diëtist. Als aanvulling op de voeding kun je eventueel een multivitamine nemen. Zo weet je zeker dat je alle vitamines en mineralen binnenkrijgt die je nodig hebt.

Blijf of ga lekker bewegen

Bij bewegen denken mensen vaak aan intensief sporten. Maar dat is helemaal niet nodig. Elke dag een half uur bewegen is genoeg voor de gezondheid voor een volwassene van 50+. Tuinieren, het huishouden doen, op de fiets een boodschap doen of ’s avonds nog een ommetje maken: alles helpt!

Door bewegen voel je je niet alleen energieker en fitter, het is ook goed voor de botten. Kies regelmatig ook voor beweging waarbij de botten belast worden, zoals wandelen of fitness. Je lichaam blijft dan nieuw botweefsel aanmaken waardoor je botten steviger blijven. Bewegen in de buitenlucht is helemaal goed. In daglicht maakt de huid namelijk vitamine D aan en dat is weer belangrijk voor het behoud van sterke botten.

Extra aandacht voor calcium en vitamine D

Calcium en vitamine D zijn belangrijk voor het behoud van sterkte botten en tanden. Mannen en vrouwen nemen als ze ouder worden minder calcium op in het lichaam. En bij vrouwen zijn ook de hormonale veranderingen tijdens de overgang van invloed. Daarom is de behoefte aan calcium boven de 50 jaar 10% hoger dan bij jongere volwassenen. En boven de 70 jaar zelfs 20%.
Zuivel is een belangrijke bron voor calcium, maar ook groente, noten en peulvruchten bevatten een beetje. Eventueel kun je als aanvulling op je voeding een multivitamine nemen. Daarin zit ook extra calcium.
Om die calcium goed op te nemen in je lichaam is vitamine D belangrijk. Een ouder wordende huid kan minder goed vitamine D aanmaken uit zonlicht. Daardoor neemt de behoefte aan vitamine D toe. De Gezondheidsraad adviseert een vitamine D-supplement met 10 microgram per dag voor vrouwen vanaf 50 jaar en 20 microgram per dag voor mannen en vrouwen vanaf 70 jaar. Neem je een multivitamine, controleer dan of de hoeveelheid vitamine D in het supplement past bij je leeftijd.

Favorieten van anderen

Gerelateerde producten

Davitamon is continu bezig met het verbeteren van haar dienstverlening om je beter en persoonlijker van dienst te kunnen zijn. Wij analyseren en verwerken hiervoor je online gedrag middels cookies. Altijd volgens de wet en met respect voor jouw privacy.
Door verder gebruik te maken van deze website geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close