Calcium

Wat is calcium?

Calcium, ook bekend als kalk, is een mineraal. Mineralen zijn stoffen die je niet zelf kan aanmaken, maar die je wel nodig hebt. Calcium is een speciale soort mineraal, namelijk een essentieel mineraal. Dit betekent dat het, in tegenstelling tot sommige andere mineralen, absoluut nodig is voor het functioneren van je lichaam en via de voeding dient te worden opgenomen.

Vermoeden van een calcium tekort in de voeding?

Als je twijfelt of je genoeg calcium binnenkrijgt kun je contact opnemen met je huisarts. Deze kan onderzoeken of je voldoende calcium binnenkrijgt en, indien nodig, het juiste advies geven.

Waar is calcium goed voor?

Boven alles staat calcium bekend om zijn functie voor het behoud van sterke botten. Het is goed voor het skelet en het speelt een rol bij de botaanmaak van kinderen. Calcium is echter goed voor veel meer. Het:

  • helpt tanden sterk te houden;
  • is goed voor de spieren;
  • draagt bij aan de normale werking van het zenuwstelsel.

Calcium draagt bij aan het behoud van sterke botten en tanden

Calcium is nodig voor het behoud van je botten en gebit. Wanneer je lichaam het nodig heeft, wordt het onttrokken aan de botten. De botten zijn dus een soort opslagplaats van calcium. Op die manier draagt calcium bij aan de instandhouding van sterke botten. Daar heb je zowel nu als later in je leven profijt van.

Calcium is goed voor de spieren

Calcium is goed voor je spieren en hun werking. Je spieren gebruiken het om aan te kunnen spannen. Als een spier vanuit de hersenen een signaal krijgt om aan te spannen, komt er calcium vrij om dit mogelijk te maken. Na aanspanning neemt de spier het calcium meteen weer terug op om direct opnieuw aan te kunnen spannen.

Calcium draagt bij aan de normale werking van het zenuwstelsel

Calcium is van belang bij het overdragen van signalen tussen zenuwstellen. Het goed overdragen van deze zenuwprikkels draagt bij aan het verwerken van informatie en de communicatie tussen cellen. Zo is calcium goed voor het zenuwstelsel.

Terug naar de inhoudsopgave

Hoeveel calcium heb je per dag nodig?

Het is goed om te weten hoeveel calcium je per dag binnen moet krijgen. De Gezondheidsraad brengt hier advies in uit aan de hand van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH). Voor volwassenen adviseert de Gezondheidsraad een ADH calcium van 1 gram. Dit komt overeen met bijvoorbeeld 4 -5 glazen melk. Hoeveel calcium je per dag nodig hebt kan echter variëren per leeftijdsgroep. Bij kinderen verschilt de ADH soms ook per geslacht.

Leeftijd of levensfaseAanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH)
Kinderen van 1 - 3 jaar0,5 gram per dag
Kinderen van 4 - 8 jaar0,7 gram per dag
Jongens van 9 - 18 jaar1,2 gram per dag
Meisjes van 9 - 18 jaar1,1 gram per dag
19 - 50 jaar1,0 gram per dag
51 - 70 jaar1,1 gram per dag
Ouder dan 70 jaar1,2 gram per dag
Zwangere vrouwen1,0 gram per dag
Vrouwen die borstvoeding geven1,0 gram per dag

De maximale veilige dosis van calcium is 2,5 gram per dag.

Terug naar de inhoudsopgave

Waar zit calcium in?

In Nederland wordt veel calciumrijke voeding gegeten. De bekendste bronnen van calcium in voeding zijn zuivelproducten zoals melk en kaas. In veel mindere mate zit het ook in andere voeding. Calcium kun je bijvoorbeeld ook binnenkrijgen via brood, groenten, noten en peulvruchten.

Calciumarme en calciumrijke voeding

Onderstaande tabel geeft voorbeelden van de hoeveelheid calcium in verschillende voedingsmiddelen.

Voeding per portieHoeveelheid (microgram)% ADH volwassenen tot 50 jaar
Halfvolle melk (250 ml) 305 mg31%
Spinazie (200 gram)168 mg17%
Kaas (voor 1 snee brood)163 mg16%
Sperziebonen (200 gram)140 mg14%
Aardappelen (200 gram)14 mg1%

Terug naar de inhoudsopgave

Wanneer kun je behoefte hebben aan extra calcium?

Er zijn drie groepen te identificeren die extra behoefte kunnen hebben aan calciuminname. Dit zijn kinderen tussen 9 en 18 jaar, mensen boven de 50 en zwangere vrouwen.

Kinderen

Kinderen groeien veel en de botten groeien mee. Calcium is hierin belangrijk omdat het van belang is voor de opbouw van sterke botten van kinderen. Kinderen groeien echter extra hard tussen hun negende en achttiende. In deze periode maken zij de groeispurt door. Het is dan extra belangrijk dat kinderen genoeg calcium binnenkrijgen. Calcium is namelijk nodig voor de normale groei en ontwikkeling van de botten.

Zwangere vrouwen

Tijdens de zwangerschap is de calciumbehoefte verhoogd. Het lichaam past zich hieraan aan door meer calcium op te nemen uit de voeding en scheidt het minder uit. Hoewel de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid calcium tijdens zwangerschap daardoor niet omhoog gaat, is het wel van groot belang voldoende calcium binnen te krijgen. Voor de zwangere vrouw is het binnenkrijgen van voldoende calcium onder andere belangrijk voor het behoud van de botdichtheid. Ook voor het ongeboren kind is het van belang: calcium is nodig voor een goede botontwikkeling en skeletgroei.

Volwassenen boven de 50

Vanaf je vijftigste heb je meer behoefte aan calcium dan daarvoor. Het is daarom van belang om te letten op hoeveel calcium je via je voeding binnenkrijgt. Daarnaast kan regelmatige lichaamsbeweging helpen, dit bevordert namelijk opname van calcium.

Terug naar de inhoudsopgave

Calciumsupplementen en innamevormen

Als het niet altijd lukt om voldoende calciumrijke voeding te eten kan aanvulling in de vorm van een supplement zinvol zijn. Ook als je een verhoogde calciumbehoefte hebt kan een calciumsupplement raadzaam zijn als aanvulling op de voeding. Om aan de vraag naar calciumsupplementen te voldoen biedt Davitamon al sinds lange tijd calciumtabletten aan.

De Davitamon calciumsupplementen bevatten naast calcium ook vitamine D3. Deze vitamine bevordert de opname van calcium in de botten. Hiermee bevatten de calciumsupplementen van Davitamon een ideale combinatie van voedingsstoffen.

Bij Davitamon kun je kiezen uit twee soorten calciumtabletten. Ten eerste zijn er de Davitamon Calcium + Vitamine D tabletten. Daarnaast zijn er Davitamon Calcium met D3 Gummies. Met hun lekkere aardbeiensmaak en zachte structuur een traktatie voor alle volwassenen.

Terug naar de inhoudsopgave

Meer over Mineralen

Mineralen hebben veel overeenkomsten met vitamines. Het zijn net als vitamines stoffen die voorkomen in eten en drinken.

Gerelateerde producten

Davitamon is continu bezig met het verbeteren van haar dienstverlening om je beter en persoonlijker van dienst te kunnen zijn. Wij analyseren en verwerken hiervoor je online gedrag middels cookies. Altijd volgens de wet en met respect voor jouw privacy.
Door verder gebruik te maken van deze website geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close