Zuivelproducten op een houten plank

Mineraal Calcium

Mineraal

Calcium is een essentiële mineraal die bijdraagt aan het behoud van sterke botten.

Calcium is een belangrijke mineraal die we allemaal nodig hebben. Het helpt onder andere bij de botaanmaak bij kinderen, draagt bij aan het behoud van sterke tanden en is goed voor de spieren en het zenuwstelsel. Maar waar zit calcium in? En hoeveel calcium moet je per dag nemen? Je leest het hier.

Producten met calcium

Wat is calcium?

Calcium, ook bekend als kalk, is een mineraal. Mineralen zijn stoffen die je niet zelf kan aanmaken, maar die je wel nodig hebt. Calcium is een speciale soort mineraal, namelijk een essentieel mineraal. Dit betekent dat het, in tegenstelling tot sommige andere mineralen, absoluut nodig is voor het functioneren van je lichaam en via de voeding dient te worden opgenomen.

Vermoeden van een calcium tekort in de voeding?

Als je twijfelt of je genoeg calcium binnenkrijgt kun je contact opnemen met je huisarts. Deze kan onderzoeken of je voldoende calcium binnenkrijgt en, indien nodig, het juiste advies geven.

Waar is calcium goed voor?

Boven alles staat calcium bekend om zijn functie voor het behoud van sterke botten. Het is goed voor het skelet en het speelt een rol bij de botaanmaak van kinderen. Calcium is echter goed voor veel meer. Het:

  • helpt tanden sterk te houden;
  • is goed voor de spieren;
  • draagt bij aan de normale werking van het zenuwstelsel.

Calcium draagt bij aan het behoud van sterke botten en tanden

Calcium is nodig voor het behoud van je botten en gebit. Wanneer je lichaam het nodig heeft, wordt het onttrokken aan de botten. De botten zijn dus een soort opslagplaats van calcium. Op die manier draagt calcium bij aan de instandhouding van sterke botten. Daar heb je zowel nu als later in je leven profijt van.

Calcium is goed voor de spieren

Calcium is goed voor je spieren en hun werking. Je spieren gebruiken het om aan te kunnen spannen. Als een spier vanuit de hersenen een signaal krijgt om aan te spannen, komt er calcium vrij om dit mogelijk te maken. Na aanspanning neemt de spier het calcium meteen weer terug op om direct opnieuw aan te kunnen spannen.

Calcium draagt bij aan de normale werking van het zenuwstelsel

Calcium is van belang bij het overdragen van signalen tussen zenuwstellen. Het goed overdragen van deze zenuwprikkels draagt bij aan het verwerken van informatie en de communicatie tussen cellen. Zo is calcium goed voor het zenuwstelsel.

Hoeveel calcium heb je per dag nodig?

Het is goed om te weten hoeveel calcium je per dag binnen moet krijgen. De Gezondheidsraad brengt hier advies in uit aan de hand van de referentie inname (RI). Voor volwassenen adviseert de Gezondheidsraad een RI voor calcium van 950 mg/dag. Voor mensen boven de 70 jaar geldt een hoeveelheid van 1200 mg/dag. Dit komt overeen met bijvoorbeeld 4 -5 glazen melk. Hoeveel calcium je per dag nodig hebt kan echter variëren per leeftijdsgroep. Bij kinderen verschilt de RI soms ook per geslacht.

Leeftijd of levensfase Referentie Inname (RI)
Kinderen van 1 – 3 jaar 0,5 gram per dag
Kinderen van 4 – 8 jaar 0,7 gram per dag
Jongens van 9 – 18 jaar 1,2 gram per dag
Meisjes van 9 – 18 jaar 1,1 gram per dag
19 – 50 jaar 1,0 gram per dag
51 – 70 jaar 1,1 gram per dag
Ouder dan 70 jaar 1,2 gram per dag
Zwangere vrouwen 1,0 gram per dag
Vrouwen die borstvoeding geven 1,0 gram per dag

De maximale veilige dosis van calcium is 2,5 gram per dag.

Waar zit calcium in?

In Nederland wordt veel calciumrijke voeding gegeten. De bekendste bronnen van calcium in voeding zijn zuivelproducten zoals melk en kaas. In veel mindere mate zit het ook in andere voeding. Calcium kun je bijvoorbeeld ook binnenkrijgen via brood, groenten, noten en peulvruchten. Meer weten over voedingsmiddelen met calcium? Lees hier verder!

Calciumarme en calciumrijke voeding

Onderstaande tabel geeft voorbeelden van de hoeveelheid calcium in verschillende voedingsmiddelen.

Voeding per portie Hoeveelheid (microgram) % RI volwassenen tot 50 jaar
Halfvolle melk (250 ml) 305 mg 31%
Spinazie (200 gram) 168 mg 17%
Kaas (voor 1 snee brood) 163 mg 16%
Sperziebonen (200 gram) 140 mg 14%
Aardappelen (200 gram) 14 mg 1%

Wanneer kun je behoefte hebben aan extra calcium?

Er zijn drie groepen te identificeren die extra behoefte kunnen hebben aan calciuminname. Dit zijn kinderen tussen 9 en 18 jaar, mensen boven de 50 en zwangere vrouwen.

Kinderen

Kinderen groeien veel en de botten groeien mee. Calcium is hierin belangrijk omdat het van belang is voor de opbouw van sterke botten van kinderen. Kinderen groeien echter extra hard tussen hun negende en achttiende. In deze periode maken zij de groeispurt door. Het is dan extra belangrijk dat kinderen genoeg calcium binnenkrijgen. Calcium is namelijk nodig voor de normale groei en ontwikkeling van de botten.

Zwangere vrouwen

Tijdens de zwangerschap is de calciumbehoefte verhoogd. Het lichaam past zich hieraan aan door meer calcium op te nemen uit de voeding en scheidt het minder uit. Hoewel de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid calcium tijdens zwangerschap daardoor niet omhoog gaat, is het wel van groot belang voldoende calcium binnen te krijgen. Voor de zwangere vrouw is het binnenkrijgen van voldoende calcium onder andere belangrijk voor het behoud van de botdichtheid. Ook voor het ongeboren kind is het van belang: calcium is nodig voor een goede botontwikkeling en skeletgroei.

Volwassenen boven de 50

Vanaf je vijftigste heb je meer behoefte aan calcium dan daarvoor. Het is daarom van belang om te letten op hoeveel calcium je via je voeding binnenkrijgt. Daarnaast kan regelmatige lichaamsbeweging helpen, dit bevordert namelijk opname van calcium.

Calciumsupplementen en innamevormen

Als het niet altijd lukt om voldoende calciumrijke voeding te eten kan aanvulling in de vorm van een supplement zinvol zijn. Ook als je een verhoogde calciumbehoefte hebt kan een calciumsupplement raadzaam zijn als aanvulling op de voeding. Om aan de vraag naar calciumsupplementen te voldoen biedt Davitamon al sinds lange tijd calciumtabletten aan.

De Davitamon calciumsupplementen bevatten naast calcium ook vitamine D3. Deze vitamine bevordert de opname van calcium in de botten. Hiermee bevatten de calciumsupplementen van Davitamon een ideale combinatie van voedingsstoffen.

Bij Davitamon kun je kiezen uit twee soorten calciumtabletten. Ten eerste zijn er de Davitamon Calcium + Vitamine D tabletten. Daarnaast zijn er Davitamon Calcium met D3 Gummies. Met hun lekkere aardbeiensmaak en zachte structuur een traktatie voor alle volwassenen.

Verder lezen? Ontdek dan ook de rol van vitamine D en fosfor bij sterke botten.

 

 

Geschreven door: Davitamon