Limoenen, paprika's en sinaasappels

Vitamine C

Vitamine

Waar zit vitamine C in?

Vitamine C is zonder twijfel de bekendste vitamine. Als we het hebben over waar vitamines inzitten, denken mensen vrijwel altijd aan fruit en vitamine C. Dat klopt: sinaasappels en sinaasappelsap bevatten inderdaad veel vitamine C. Maar hoe zit het met kiwi en citroen? En waar zit Vitamine C nog meer in? Wij hebben het voor jou uitgezocht.

Vitamine C in voeding

Vitamine C wordt ook wel ascorbinezuur genoemd. Deze vitamine, die mede zorgt voor een goede weerstand, komt vooral voor in verschillende soorten groente en fruit. Lees ook: 8 tips om je weerstand te ondersteunen.

Vitamine C in fruit

In de meeste fruitsoorten komt vitamine C voor, maar het gehalte wisselt. Wij hebben een overzicht gemaakt van verschillende fruitsoorten met veel vitamine C.

  Portie Hoeveelheid (in mg) % ADH (80 mg)
Zwarte bessen 100 150 190%
Aardbeien 100 60 75%
Sinasappel 100 51 64%
Kiwi 50 40 50%
Citroen 100 40 50%

Vitamine C in zwarte bessen

Zwarte bessen, niet te verwarren met bosbessen, bevatten heel veel vitamine C. In een portie zwarte bessen zit bijna twee keer de hoeveelheid vitamine C die je op een dag nodig hebt.

Vitamine C in sinaasappel en sinaasappelsap

In sinaasappel zit ook vrij veel vitamine C. Als je de sinaasappel perst gaat er een beetje vitamine C verloren. Toch zit er in een glas van 150 ml wel 72 mg vitamine C.

Vitamine C in aardbeien

Aardbeien scoren ook goed op het lijstje vitamine C rijke fruitsoorten. Een portie van 100 gram levert 75% van de hoeveelheid vitamine C die je op een dag nodig hebt.

Vitamine C in citroen

In een citroen zit ook vitamine C, maar minder dan in een sinaasappel. Toch krijgen liefhebbers van deze zure vrucht met een citroen de helft van de hoeveelheid vitamine C binnen die ze op een dag nodig hebben.

Vitamine C in kiwi

Deze groene fruitsoort uit Nieuw-Zeeland wordt terecht genoemd als een vitamine C-bommetje. Een kiwi bevat de helft van de hoeveelheid vitamine C die je op een dag nodig hebt.

Vitamine C in groente

Ook in groente komt vitamine C voor. Door groente te verhitten gaat een deel van de hoeveelheid vitamine C verloren.

  Portie Hoeveelheid (in mg) % ADH (80 mg)
Spruitjes, gekookt 200 262 330%
Rode paprika, rauw 100 150 188%
Broccoli, gekookt 100 76 95%
Zuurkool, gekookt 200 30 38%
Aardappel, gekookt 200 10 13%

Vitamine C in rode paprika

Rauwe rode paprika is rijk aan vitamine C. Met een portie krijg je bijna twee keer de dagelijkse hoeveelheid binnen.

Vitamine C in spruitjes

Spruitjes zijn echte vitamine C-bommetjes. Een portie van 200 gram levert meer dan 3 (!) keer de hoeveelheid die je op een dag nodig hebt.

Vitamine C in broccoli

In broccoli zit ook veel vitamine C. Tip: kook de broccoli niet te lang. Dan blijft de groente mooi groen én gaat er zo min mogelijk vitamine C verloren.

Vitamine C in aardappel

Waarin zit nog meer veel vitamine C? Je verwacht het misschien niet, maar ook aardappel bevat vitamine C. Met een portie van 200 gram krijg je ongeveer een kwart van de dagelijks benodigde hoeveelheid vitamine C binnen.

Vitamine C komt voor in groente en fruit. Sommige soorten, zoals rode paprika en spruitjes, maar ook aardbeien en sinaasappel zijn rijk aan vitamine C. Ben je benieuwd naar de functies van vitamine C.

Extra vitamine C als aanvulling op de voeding

Vitamine C staat erom bekend dat het van belang is voor de weerstand. Davitamon vitamine C forte + extra D3 bevat een hoge dosering vitamine C met vitamine D, selenium en zink. Deze vitamines en mineralen hebben een positieve invloed op het immuunsysteem en vitamine C helpt bij vermoeidheid.