Nu 1+1 gratis bij Trekpleister. Bekijk actie

Vitamine B

Vitamine B1

Vitamine

Vitamine B1 helpt bij een goede werking van het hart en het zenuwstelsel.

Laatst bijgewerkt op 25-06-2021

Wat is thiamine?

Vitamine B1, ook wel thiamine genoemd, is de eerste vitamine die werd ontdekt. Het is een wateroplosbare vitamine die energie uit onze voeding haalt.

Waar is thiamine goed voor?

Thiamine bevordert de energiestofwisseling en heeft een gunstige werking op het hart. Verder is thiamine ook goed voor het concentratievermogen en heeft een positieve invloed op de werking van het zenuwstelsel. Je hebt thiamine via de voeding nodig om de koolhydraten uit je voeding om te zetten naar energie voor je lichaam.

Vitamine B1 in voeding

Ons lichaam kan zelf geen vitamine B1 aanmaken, maar dit moet uit voeding worden gehaald. Vitamine B1 vind je terug in meerdere voedingsmiddelen, zoals in vlees(waren), brood en andere graanproducten, zuivel, aardappelen en groente.

Nederlanders halen de meeste vitamine B1 uit vlees en vleeswaren. De natuurlijke vorm van thiamine zoals deze in eten voorkomt is thiamine of thiamine difosfaat (TDP). In vitamine B1-supplementen staat thiamine bekend onder de naam thiamine chloride-hydrochloride of thiamine-mononitraat.

Hoeveel vitamine B1 heb je nodig per dag via de voeding?

De Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) vitamine B1 voor volwassen vrouwen is tussen de 0,7 en 0,8 milligram (mg) per dag. Voor volwassenen mannen is dat nog iets meer; tussen de 0,9 en 1,2 milligram per dag.

Dat klinkt als niet zoveel, toch? Maar wist je dat uit onderzoek blijkt dat niet iedereen de dagelijkse hoeveelheid haalt? Dit kan bijvoorbeeld komen doordat je je niet aan de richtlijnen van de Schijf van Vijf kunt houden. Eet je bijvoorbeeld liever geen vlees of brood, dan kun je te weinig vitamine B1 binnenkrijgen. Aanvulling van de dagelijkse voeding in de vorm van een supplement is dan het overwegen waard.

Teveel vitamine B1

Er zijn weinig tot geen nadelige effecten bekend van een hoge vitamine B1-inname. Als je teveel vitamine B1 binnenkrijgt, plas je gewoon uit wat je niet nodig hebt.

Vitamine B1-tekort in de voeding aanvullen?

Een vitamine B1 tekort aanvullen kun je het beste doen door te kiezen voor gezonde voeding. Eventueel kun je daarnaast kiezen voor aanvulling in de vorm van een vitamine B supplement. Vermoed je een vitamine B1-tekort te hebben? Neem dan contact op met je huisarts. Samen kunnen jullie op zoek naar een oplossing voor je tekort.

Meer lezen over de andere B vitamines? Lees dan ook over foliumzuur, vitamine B12 en vitamine B-complex.