Selenium

Selenium ook wel seleen wordt genoemd. Een andere term voor hetzelfde mineraal.

Wat doet selenium voor je lichaam?

Selenium is goed voor de nagels en de haren: het houdt de haren sterk en glanzend en draagt bij aan de normale haargroei. Het mineraal ondersteunt ook de afweer van het lichaam. Het helpt het bij de bescherming van lichaamscellen tegen invloeden van buitenaf, zoals luchtvervuiling, UV-straling en vrije radicalen. Selenium is goed voor de vruchtbaarheid van de man en ondersteunt de schildklier.

Hoeveel selenium per dag?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) is 55 microgram (mcg).

Waar zit selenium in?

Selenium zit in vis, brood en graanproducten, lever, zuivel en groenten. In de Nederlandse voeding zijn vlees en vleeswaren de belangrijkste bronnen van selenium, gevolgd door graanproducten en zuivel.

Teveel selenium?

De maximale veilige dosis voor seleen is 300 microgram seleen per dag. Dit komt overeen met drie kilo rijst of tweeënhalve kilo vlees. Paranoten bevatten in verhouding veel seleen. Bij de veilige dosis gaat het om een gemiddelde waarde, waarbij een ruime marge is genomen.

Meer over Mineralen

Mineralen hebben veel overeenkomsten met vitamines. Het zijn net als vitamines stoffen die voorkomen in eten en drinken.

Gerelateerde producten

Davitamon is continu bezig met het verbeteren van haar dienstverlening om je beter en persoonlijker van dienst te kunnen zijn. Wij analyseren en verwerken hiervoor je online gedrag middels cookies. Altijd volgens de wet en met respect voor jouw privacy.
Door verder gebruik te maken van deze website geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close