Zwangere vrouw met blote buik

Zwangerschap

Een wonder van de natuur!

Wat bijzonder, in je buik groeit een bevruchte eicel uit tot een compleet mensje. Koester je lichaam in deze periode, want een zwangerschap is een topprestatie. Een mooie, maar ook spannende periode breekt aan. Je lijf kan ieder steuntje in de rug gebruiken. Je wilt nu extra goed voor jezelf en je baby zorgen. De behoefte aan vitamines en mineralen is in deze periode verhoogd, met name de behoefte aan foliumzuur. Leef en eet dus zo gezond mogelijk. Een speciaal op de behoefte van zwangere vrouwen afgestemde multivitamine met mineralen kan een welkome aanvulling op de voeding zijn.

Bekijk de aanbiedingen

Gezond eten tijdens de zwangerschap

Wat je niet zult merken is dat je lichaam tijdens de zwangerschap een toegenomen behoefte heeft aan vitamines en mineralen. Je moet heel gezond eten om in die behoefte te voorzien. Dat lukt niet altijd iedereen die zwanger is. Zeker niet als je misselijk of moe bent. Kortom: gezond eten kan er tijdens zwangerschap wel eens bij in schieten.

Dan is het een geruststellend idee dat Davitamon Compleet Mama ter aanvulling op de voeding helpt extra vitamines en mineralen binnen te krijgen tijdens zwangerschap. Je kunt er ook voor kiezen om Davitamon Compleet Mama Omega-

3 Visolie te gebruiken. Deze slimme 2-in-1 combinatie, bevat naast vitamines en mineralen als extra toevoeging het omega-3 vetzuur DHA. DHA draagt bij aan de ontwikkeling van de hersenen en het gezichtsvermogen van de baby tijdens zwangerschap. Het gunstige effect wordt verkregen bij een dagelijkse inname van 200 mg DHA naast de aanbevolen dagelijkse inname voor omega-3 van 250 mg DHA en EPA.

Er zijn echter wel een paar dingen waar je op moet letten. Rauw vlees en rauwe vis, bepaalde kazen en sommige dranken kun je nu beter niet eten of drinken. Voor extra informatie kun je meer lezen op onze pagina over zwangerschap en voeding of bekijk de website van het Voedingscentrum.

Zwangerschapsvitamines

Net als elke andere vrouw heb je vitamines en mineralen nodig als je zwanger bent. Maar als je zwanger bent heeft je lichaam heeft extra behoefte aan zwangerschapsvitamines. Ben je benieuwd wat deze zwangerschapsvitamines zijn en wat ze voor je doen? We zetten de belangrijkste op een rij:

Foliumzuur

Foliumzuur (vitamine B11) draagt bij tot de vorming van de placenta en de groei van je kindje. Daarom adviseert de Gezondheidsraad, om naast de voeding, dagelijks 400 microgram foliumzuur te slikken tot de tiende week van je zwangerschap. Davitamon Compleet Mama is volgens deze richtlijn samengesteld. Wil je meer weten over foliumzuur tijdens de zwangerschap? Lees hier verder!

Vitamine D

Vitamine D en zwangerschap: als je zwanger bent is het advies om elke dag 10 microgram vitamine D extra te slikken. Vitamine D helpt bij de celdeling en draagt bij aan het behoud van sterke botten.

Bètacaroteen

Bètacaroteen wordt in het lichaam omgezet naar vitamine A. Vitamine A is goed voor de weerstand en is belangrijk voor het gezichtsvermogen en het behoud van een gezonde huid en een goed ijzergehalte in het bloed. Het lichaam is zo slim dat het alleen omzet waar het behoefte aan heeft. Wil je iets extra’s gebruiken, kies dan tijdens de zwangerschap voor een supplement met bètacaroteen.

Overige zwangerschapsvitamines

Je wil natuurlijk zo fit mogelijk de bevalling ingaan. Als je minder goed slaapt tijdens je zwangerschap ben je misschien vermoeider dan normaal. Foliumzuur (vitamine B11), vitamine B2, B3, B5, B6, B12 en vitamine C helpen vermoeidheid te verminderen. Net als ijzer en magnesium. De nieuwe Davitamon IJzer met B12 is ook geschikt tijdens de zwangerschap en bij borstvoeding.

Sommige vitamines en mineralen kunnen het immuunsysteem helpen. Van vitamine C wist je dat vast al. Maar ook foliumzuur, vitamine B6, B12, D en de mineralen ijzer, koper en zink ondersteunen je weerstand.

Rol van calcium tijdens de zwangerschap

Het is belangrijk om genoeg calcium tijdens de zwangerschap binnen te krijgen. Het is namelijk van belang voor het behoud van sterke botten. Daarnaast is het van belang voor het goed functioneren van de spieren en is het betrokken bij de bloedstolling en de celgroei. Tijdens de zwangerschap heb je meer calcium nodig, maar het lichaam past zich aan door meer uit de voeding te halen en minder uit te scheiden. De referentie inname is daarom niet verhoogd. Blijf wel genoeg producten eten waar calcium inzit, zoals zuivel.

Vitamine D draagt er toe bij dat calcium goed uit voeding wordt opgenomen. Volg daarom het advies van de Gezondheidsraad op en neem elke dag een supplement met 10 microgram vitamine D tijdens de zwangerschap.

Visolie en zwangerschap?

Vis is niet alleen lekker, maar ook gezond. Het bevat onder andere omega-3 vetzuren (DHA en EPA) en daarom adviseert de Gezondheidsraad om tenminste één keer per week vette vis te eten. Houd je niet van vis of eet je het te weinig, dan kun je overwegen om een supplement met visolie tijdens de zwangerschap te nemen. Visolie bevat omega-3 vetzuren zoals DHA. DHA is goed voor de ontwikkeling van de hersenen en het gezichtsvermogen van de baby. Daarvoor is het nodig om 200 mg DHA te slikken, in aanvulling op de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor omega-3 vetzuren voor volwassenen (250 mg EPA en DHA).

Eten voor twee?

Om genoeg vitamines en mineralen binnen te krijgen, hoef je zeker niet te eten voor twee, maar eigenlijk wel twee keer zo goed. Gezonde en gevarieerde voeding is belangrijk. Lukt dit niet omdat je bijvoorbeeld vaak misselijk bent of twijfel je of je genoeg zwangerschapsvitamines en mineralen binnenkrijgt? Kies dan voor een multivitamine speciaal voor zwangere vrouwen voor net dat beetje extra.

De Zwanger Voedingswijzer

 Davitamon Zwanger Schijf van 5

Waarschijnlijk komt dit je bekend voor: je staat in de supermarkt, minutenlang te staren naar elk etiket om te kijken of je dit product wél kunt eten tijdens de zwangerschap. We maken dit wat makkelijker voor je! In de Zwanger Voedingswijzer vind je een handig overzicht van de producten die je gerust kunt nemen tijdens de zwangerschap en de broodnodige vitamines en mineralen bevatten.

Downloaden

Wist je dat….?

  • je baby tijdens de hele zwangerschap afhankelijk is van de voeding die jij gebruikt?
  • je daarom 40% meer vitamines en 20% meer mineralen nodig hebt?
  • je niet voor twee hoeft te eten, maar wel als het ware twee keer zo goed zou moeten eten?

Meer weten over zwangerschap?

Lees dan een van onze meest gelezen blogs:

Bekijk alle producten voor zwangere vrouwen

Veelgestelde vragen

Waarom is vitamine A belangrijk tijdens de zwangerschap?

Heb ik tijdens de zwangerschap extra B-vitamines nodig?

Heb ik extra vitamine C nodig tijdens de zwangerschap?

Ik heb gehoord dat ik, nu ik zwanger ben, extra vitamine D nodig heb. Is dat zo?