Nu tot 50% korting bij Bol. Bekijk actie

Hardlopende vrouw met oortjes in

Magnesium en sport: de fabels en feiten

Sporten is goed voor je lichaam. Maar tijdens het sporten vraag je veel van je lichaam. Hierdoor kun je soms wel wat extra vitamines en mineralen gebruiken. Een mineraal dat goed samen gaat met sporten is magnesium. Waar helpt het nu echt bij en wat zijn eigenlijk fabels? We zetten alle feiten en fabels over sporten en magnesium voor jou op een rij.

Feit 1: magnesium is goed voor je spieren

Dit is een feit! Magnesium draagt bij aan het behoud van sterke, soepele spieren. Als je sport vraag je veel van je spieren waardoor het belangrijk is om ze goed te onderhouden. Zorg er daarom voor dat je genoeg magnesium binnen krijgt voordat je gaat sporten via de voeding! Een bron van magnesium en calcium is bijvoorbeeld spinazie. Er zijn eventueel aanvullende supplementen die magnesium bevatten, zoals magnesium voor spieren en botten van Davitamon.

Feit 2: tijdens het sporten heb je soms een grotere magnesiumbehoefte

Dit is ook een feit! Tijdens het sporten gebruik je vaak veel energie. Daarom kan het zijn dat je soms meer magnesium kan gebruiken om te zorgen dat deze energie vrijgemaakt kan worden. Het hangt er ook wel vanaf in welke mate je sport, wanneer je langdurig en regelmatig sport kan deze behoefte groter zijn.

Feit 3: je verliest magnesium als je zweet

Wederom een feit! Zweet bestaat namelijk niet alleen uit water. Zweet bevat ook verschillende mineralen, waaronder magnesium. Als je tijdens het sporten transpireert, kun je dus magnesium verliezen. Het verschilt per persoon hoeveel magnesium je verliest. Magnesium is ook een elektrolyt. Elektrolyten is een verzameling van zouten. Ze helpen onder andere een balans aan vloeistoffen in je lichaam te behouden. Tijdens het zweten verlies je bepaalde elektrolyten waar magnesium er een van is. Magnesium is belangrijk omdat het bijdraagt aan een goede electrolytenbalans. Het is daarom verstandig ervoor te zorgen magnesium binnen te krijgen via de voeding voordat je intensief gaat sporten. Vind je het lastig om dit via voeding binnen te krijgen? Dan kan een supplement uitkomst bieden.

Fabel 1: magnesium geeft je energie

Dit is een fabel. Van magnesium krijg je niet zomaar energie. Magnesium draagt wel bij aan het feit dat je lichaam energie uit je voedsel kan vrijmaken. Hierdoor ondersteunt magnesium je energieniveau.

Magnesium kan ons lichaam op sommige vlakken ondersteunen bij het sporten. Magnesium is niet het enige mineraal waar sporters belang bij kunnen hebben. Maakt dit je nieuwsgierig? Lees dan hier alles over vitamines en mineralen voor sporters.

Davitamon Magnesium: belangrijk voor je spieren en botten

Wil jij vitaal en actief blijven? Dan is Davitamon magnesium voor spieren en botten misschien een supplement voor jou! Dit voedingssupplement bevat onder andere magnesium, calcium en vitamine D. Deze voedingsstoffen zijn belangrijk voor je spieren en botten. Ze dragen bij aan het behoud van sterke spieren en sterke botten.