Vrouw in blauwe blouse met appel

Vitamines voor vegetariërs

Laatst aangepast op: 14-06-2021

Veel mensen vragen zich af of extra vitamines nodig zijn als je vegetarisch eet. Ook zonder vlees of vis is het mogelijk alle benodigde vitamines en mineralen binnen te krijgen. Daarvoor is gezond en gevarieerd eten extra belangrijk. Bovendien zijn er twee vitamines en mineralen waar je goed op moet letten bij vegetarisch eten: vitamine B12 en ijzer.

Vitamine B12 bij vegetarische voeding

Vitamine B12 vind je alleen terug in dierlijke producten, zoals vlees, vis, zuivel en eieren. Wanneer je er als vegetariër voor zorgt dat je voldoende B12 uit zuivel en eieren haalt, krijg je hier vaak voldoende van binnen. Voor mensen met een veganistisch eetpatroon geldt dat zij vaak baat hebben bij het aanvullen van vitamine B12 met behulp van supplementen. Davitamon B-Complex Forte bevat vitamine B12 en geen dierlijke stoffen. Dit product is daarom dus geschikt voor vegetariërs.

Vegetarisch eten en ijzer

Je lichaam kan ijzer opnemen uit zowel plantaardige als uit dierlijke producten. Plantaardig ijzer wordt moeilijker in het lichaam opgenomen dan dierlijk ijzer. Als vegetariër is het daarom belangrijk om het ijzer uit dierlijke producten te compenseren met voldoende plantaardige producten. Als je vegetarisch eet, is het verstandig om te zorgen dat elke maaltijd een bron van vitamine C bevat. Vitamine C draagt er namelijk aan bij dat het lichaam ijzer uit plantaardige producten beter opneemt. Je kunt vitamine C uit groente, fruit of een supplement halen.

Andere voedingsstoffen

Naast ijzer en vitamine B12 is vlees ook een belangrijke bron van zink, vitamine D en B-vitamines als vitamine B1 en vitamine B6. Wist je dat Davitamon Compleet Weerstand deze vitamines en mineralen bevat? Zo heb je al jouw benodigde vitamines en mineralen in één capsule! Wil je helemaal geen dierlijke producten consumeren? Dan hebben wij hét product voor jou, namelijk Davitamon Vitamine D 100% plantaardig!