Vegetarisch eten tijdens de zwangerschap

Davitamon
Geplaatst op

Het is tijdens je zwangerschap erg belangrijk dat je let op wat je eet. Als je vegetarisch eet, is er een kans dat je een aantal belangrijke vitamines missen in je voeding. Hieronder bespreken wij welke vitamines, mineralen en voedingsstoffen belangrijk zijn als je vegetarisch en zwanger bent.

Vegetarisch eten en zwangerschap

Voor vegetariërs is het extra belangrijk om erop te letten dat je alle voedingsstoffen binnenkrijgt. Als je geen vlees en/of vis eet, mis je namelijk een aantal belangrijke vitamines in je voeding, die ook tijdens de zwangerschap belangrijk zijn. Het gaat dan vooral om deze vitamines, mineralen en voedingsstoffen: ijzer, eiwitten en B-vitamines (B1 en B12).

  • IJzer is belangrijk voor de normale vorming van rode bloedcellen en hemoglobine. IJzer zit in spinazie en andere bladgroenten, volkoren producten, noten, schaaldieren, eieren, peulvruchten, kip en ook in vis.
  • Eiwitten komen veel voor in vleesproducten. Het is belangrijk om nog genoeg eiwitten binnen te krijgen. Eiwitten zitten ook in brood, rijst en pasta, noten, bonen en linzen, en paddenstoelen.
  • Vitamine B1 ondersteunt het energieniveau en komt voor in brood en graanproducten, aardappelen, groente, melk en melkproducten.
  • Vitamine B12 helpt bij moeheid. Het zit vooral in dierlijke producten zoals eieren en vis. Vaak zijn aan vleesvervangers vitamine B12 toegevoegd. Het kan aan te raden zijn om als vegetariër vitamine B12 supplementen te slikken, als aanvulling op de voeding.

Tijdens je zwangerschap is het dus geen probleem om vegetarisch te eten. Een lekker recept is een groente wrap of een vegetarische zuurkoolschotel. Eet je veganistisch en dus helemaal geen dierlijke producten, neem dan contact op met een diëtist. Zij/hij kan je verder helpen met een gezond dieet tijdens je zwangerschap.

Lees wat je verder wel en niet kunt eten aan bijvoorbeeld vlees en viskruiden en vegetarisch als je zwanger bent. Ook leggen wij je uit waar je over het algemeen op moet letten bij je voeding tijdens je zwangerschap.

De Zwanger Voedingsadvieskaart

Sommige producten kun je tijdens de zwangerschap beter vermijden, om het risico op een voedselinfectie te verkleinen. Waar moet je rekening mee houden en wat mag je niet eten als je zwanger bent? In de Zwanger Voedingsadvieskaart vind je een overzicht van producten welke je niet óf niet teveel mag eten tijdens je zwangerschap.

Meld je aan en ontvang De Zwanger Voedingskaart, een unieke korting en relevante updates:

  • Overzichtelijke voedingskaart direct op je mobiel en uit te printen voor op je koelkast 😉
  • Updates over unieke kortingen op Davitamon Mama & Baby producten
  • Relevante gezondheid updates in elke nieuwe fase van je zwangerschap

Meer gerelateerde artikelen per onderwerp