Vlees en vis tijdens de zwangerschap

Davitamon
Geplaatst op

Tijdens je zwangerschap zijn er verschillende producten die worden afgeraden om te eten, of waar je niet te veel van mag eten. Het voedingscentrum heeft hier een mooi overzicht van gemaakt. In deze tekst kun je meer lezen over vlees en vis producten tijdens de zwangerschap.

Vlees en zwangerschap

Vlees en vleeswaren staan in de Schijf van Vijf. Het is dus belangrijk om vlees te eten. Maar toch wordt het afgeraden om rauw vlees te eten tijdens je zwangerschap. Rauw vlees kan namelijk bacteriën bevatten die schadelijk zijn voor je ongeboren kindje. Wat je beter niet kunt eten tijdens je zwangerschap zijn:

  • filet americain
  • lever
  • salami
  • chorizo
  • rosbief
  • tartaar
  • parmaham
  • carpaccio eten

Lekkere vleesgerechten die je wel mag eten zijn bijvoorbeeld goed doorbakken biefstuk of goed gegaarde kip uit de oven.

Davitamon Zwanger Voedingsadvieskaart

Het kan soms lastig zijn om te onthouden welk eten je beter kunt laten staan als je zwanger bent. De Davitamon Zwanger Voedingsadvieskaart geeft een overzicht van wat je beter niet kunt eten tijdens je zwangerschap. Je kunt de Voedingsadvieskaart gemakkelijk downloaden en uitprinten voor op je koelkast. Wel zo handig!

Downloaden

Leverworst en zwangerschap

Vleeswaren met lever, zoals leverworst, bevatten een hoog vitamine A gehalte. Te veel vitamine
A kan schadelijk zijn voor een ongeboren kindje. Het Voedingscentrum raadt daarom aan om
niet meer dan één boterham met leverworst per dag te eten als je zwanger bent.

Rookvlees en zwangerschap

Rookvlees eten tijdens de zwangerschap brengt minder risico met zich mee. Dit soort vlees
vormt namelijk geen gevaar op besmetting met toxoplasma.

Serranoham en zwangerschap

Serranoham is een rauwe ham. Het wordt afgeraden om serranoham te eten als je zwanger
bent. Het eten van deze ham kan namelijk het risico op besmetting met toxoplasma vergroten.
Je kunt serranoham wel eten wanneer deze goed verhit is.

Vis en zwangerschap

Vis bevat bepaalde vetten die erg gezond zijn. Het wordt aangeraden om één à twee keer per week vis te eten. Toch zijn er bepaalde soorten vis die beter zijn om te vermijden tijdens de zwangerschap. Roofvissen kunnen dioxines en metalen bevatten die schadelijk kunnen zijn. Rauwe vis en voorverpakte vis kunnen bacteriën bevatten die je ook beter kunt vermijden tijdens je zwangerschap.

Dus vissoorten die je beter kunt laten staan tijdens je zwangerschap zijn: gerookte zalm, bokking, haring, sprot, forel, makreel, sushi, rauwe schaal- en schelpdieren (kreeft, garnalen, krab, mosselen, oesters, kokkels en coquilles), zwaardvis, snoek, snoekbaars, haai, makreel, paling en tonijn. Visgerechten die lekker zijn en zwangerschap-proof, zijn bijvoorbeeld witvis uit de oven of van de grill en goed gebakken zalm.

Tonijnsalade en zwangerschap

Het Voedingscentrum raadt ook af om tonijnsalade te eten als je zwanger bent. De tonijn in
tonijnsalade is rauwe vis en kan de listeria bacterie bevatten.

Zolang je gevarieerd eet en volgens de Schijf van Vijf, krijg je voldoende voedingsstoffen binnen die jij en je kindje nodig hebben. Met de juiste recepten kun je, ook als je zwanger bent, nog lekker eten. Ook als je vegetarisch bent, is het belangrijk dat je de juiste voedingsstoffen binnen krijgt. Lees hier alles over vegetarisch eten tijdens je zwangerschap. Ook vertellen we je op welke kruiden je moet letten en welke soorten kaas en ei je wel en niet mag eten. Benieuwd naar de hoeveelheden voeding die aanbevolen worden? Lees dan verder over zwangerschap en voeding.

Meer gerelateerde artikelen per onderwerp