Kaas en ei tijdens de zwangerschap

Davitamon
Geplaatst op

Tijdens je zwangerschap zijn er een aantal kazen en producten met ei, die je beter kunt laten staan. Maar waarom en wat mag je dan wel eten? Hieronder bespreken we welke kaassoorten en producten met ei, je wel mag eten.

Kaas en zwangerschap

Het kan natuurlijk zijn dat je een echte kaaskop bent. Maar toch moet je opletten met bepaalde kazen. Sommige zachte en harde kazen zijn gemaakt van rauwe melk. Dit staat op het etiket vermeld met ‘au lait cru’ of ‘gemaakt van rauwe melk’. Deze kazen kunnen namelijk bacteriën bevatten die schadelijk kunnen zijn. Mozzarella is ook een rauwe kaas, maar deze is voldoende verhit, waardoor je het wel mag eten tijdens de zwangerschap. Verder mag je ook gewoon harde kazen en feta eten. Een lekkere salade met feta is natuurlijk altijd goed. Of een snack met mozzarella en tomaat. Ook de Hollandse boterham met kaas eet je gewoon tijdens je zwangerschap.

Geitenkaas en zwangerschap

Geitenkaas is een zachte kaas die gemaakt is van rauwe melk. Producten gemaakt van rauwe
melk kunnen de listeria bacterie bevatten en hiermee schadelijk zijn voor je ongeboren kindje.
Geitenkaas gemaakt van gepasteuriseerde of gesteriliseerde melk vormt geen risico. Maak je
niet meteen ongerust als je onbewust wél een keer onbewerkte geitenkaas eet als je zwanger
bent. De kans dat dit daadwerkelijk schadelijk is voor je baby is klein. Het is echter wel beter om het te vermijden.

Crème Fraîche en zwangerschap

Het is veilig om crème fraîche tijdens je zwangerschap te eten. Het is ook hierbij wel van belang dat deze op basis van gepasteuriseerde melk is. Hiermee voorkom je de risico’s van besmetting met de listeria bacterie.

Eieren en zwangerschap

Voor eieren geldt hetzelfde als voor sommige andere voedingsproducten. Eieren kun je prima eten tijdens je zwangerschap zolang het niet rauw is. Helaas houdt dat dus wel in dat je zelfgemaakte tiramisu of chocolademousse beter kunt vermijden. Dit maak je namelijk met rauwe eieren. Wat je dus wel mag eten tijdens je zwangerschap zijn gevulde eieren op feestjes en als avondeten is een gezonde quiche ook erg lekker. De reden dat je deze recepten wel mag eten, is omdat de eieren hier gekookt of gebakken zijn.

Zolang je gevarieerd eet en volgens de Schijf van Vijf, krijg je voldoende voedingsstoffen binnen die jij en je kindje nodig hebben. Met de juiste recepten kun je, ook als je zwanger bent, nog lekker eten.

De Zwanger Voedingsadvieskaart

Tijdens je zwangerschap wil je natuurlijk lekker en gezond blijven eten. Sommige dingen kun je echter beter laten staan. Benieuwd wat je beter niet kunt eten als je zwanger bent? Download dan onze Zwanger Voedingsadvieskaart.

Downloaden

Meer gerelateerde artikelen per onderwerp