Tips tegen stress

Davitamon
Geplaatst op

Ervaar je wel eens stressgevoelens? Een beetje stress is gezond. In dit artikel beschrijven we tips bij stress die je misschien kunnen helpen.

Tip 1: Maak een overzicht

Stress kan verschillende oorzaken hebben. Wat de oorzaak ook is, het creëren van overzicht kan stress al verminderen. Probeer voor jezelf een goed overzicht te maken van alles wat je nog moet doen en wat prioriteit heeft. Het is dan ook erg belangrijk dat je de dingen die geen prioriteit hebben van het lijstje af te halen, en te verplaatsen naar een ander lijstje voor op een ander, rustiger moment. Vaak kan het hebben van overzicht je stress al verminderen.

Tip 2: Goede voeding

De ene persoon eet juist veel in tijden van stress, terwijl een ander persoon juist minder eet. Maar als je stress ervaart, is het belangrijk om te letten op wat je eet. Voeding kan je stress gevoelens beïnvloeden. Het is belangrijk om in tijden van stress vetrijke voeding te vermijden. Deze voeding kan je juist moe en lusteloos laten voelen. Neem hiervoor een appel of een vezelrijk product in de plaats. Het is belangrijk dat je gezond en gevarieerd eet. Groente en fruit bevatten vitamine C, wat werkt als anti-oxidant. Vitamine C is ook goed voor je immuunsysteem.

Tip 3: Vermijd cafeïne, alcohol en tabak

Te veel cafeïne kan leiden tot stressgevoelens. Stress verhoogt ook deze neurotransmitters. Het drinken van koffie kan dus eenzelfde effect hebben. Als je al stress ervaart, kan het verstandig zijn om dan minder cafeïne te drinken.
Alcohol verandert hoe je lichaam omgaat met stress. Het kan het hormoon cortisol verminderen en het gevoel van stress langer laten aanhouden.

Mensen die roken, vinden roken juist ontspannend. Even een momentje rust. Maar in werkelijkheid verhoogt roken je hartslag en je bloeddruk, en dit geeft je juist een opgejaagd gevoel. Ook zorgt de koolmonoxide in sigaretten ervoor dat je bloed minder goed zuurstof op kan nemen. Dit heb je juist meer nodig in stresssituaties.

Tip 4: Beweging

Ga lekker sporten of wandelen. Gezond bewegen is stress verlagend. Dus probeer als je stress hebt toch naar de sportschool te gaan. Zo kan je lekker als je frustraties eruit sporten!

Tip 5: Goede nachtrust

Slapen is waarschijnlijk iets wat je erg graag wil, en ook probeert, maar niet altijd lukt. Stress kan invloed hebben op je slaap. Goed slapen werkt stress verlagend. Probeer daarom voor het slapen gaan goed te ontspannen. Wat kan helpen om ontspannen in slaap te vallen is om geen gebruik te maken van beeldschermen voor het slapen, neem een warm bad of douche, en probeer op je ademhaling te letten.

Tip 6: Ontspan

Probeer genoeg te ontspannen. Ook al ervaar je wel eens stress, probeer leuke dingen te blijven doen. Ga afspreken met je vrienden/vriendinnen, lig lekker lui op de bank een film of een serie te kijken. Ga uit eten en/of lees dat boek uit wat je al zo lang wilt. Ontspanning is erg belangrijk!

Meer gerelateerde artikelen per onderwerp