Stress tijdens zwangerschap

Davitamon
Geplaatst op

Het ervaren van stress kan vervelend zijn. Wanneer je een kinderwens hebt kan het vermijden van stressgevoelens extra belangrijk zijn. Wat kan helpen bij het ervaren van stress tijdens de zwangerschap?

Mogelijke oorzaken van stress tijdens de zwangerschap

Stress tijdens zwangerschap kan verschillende oorzaken hebben. Dat is niet zo gek. Want je leven staat op het punt om behoorlijk te veranderen. Die veranderingen kunnen gepaard gaan met stressgevoelens. Hoe ga je om met de verantwoordelijkheid voor een baby? Of hoe is het gesteld met de gezondheid van je kindje? Ook kun je je druk maken over de bevalling. Het is daarom belangrijk om niet uit het oog te verliezen hoe mooi en bijzonder het is om zwanger te zijn. Sta bijvoorbeeld stil bij het voelen van het eerste schopje.

Werkstress tijdens de zwangerschap

Simpel gezegd is werkstress stress die veroorzaakt wordt door het werk. De volgende drie oorzaken kunnen leiden tot werkstress:

  • Als je meer werk te doen hebt dan je in één dag kan doen en weinig invloed hebt op het werktempo.
  • Als je weinig tot geen invloed hebt op je werkzaamheden.
  • Als je weinig steun van je baas en/of collega’s krijgt.

Davitamon Compleet Mama ter aanvulling op de voeding helpt extra vitamines en mineralen binnen te krijgen tijdens je zwangerschap.

Wat kan helpen om het ervaren van stress tijdens de zwangerschap tegen te gaan?

Het is van belang om goed naar je lichaam te luisteren, zeker als je zwanger bent. Zo kan vermoeidheid in sommige gevallen een uiting van stress zijn.

  • Neem daarom tijdig je rust, slaap voldoende en zorg voor ontspanning ontspanningsoefeningen, zoals ademhalingstechnieken en meditatie kunnen daarbij helpen. Of ga een keer in bad!
  • Naast ontspanning is inspanning ook belangrijk. Probeer zwangerschapsyoga eens uit, ga een keer zwemmen of maak een wandeling.
  • Informeer je zelf over zwangerschap, bevallingen en ouderschap. Dit kan je geruststellen. Lees ter voorbereiding op je moederschap bijvoorbeeld onze blogs.
  • Overleg ook met je partner en werkgever hoe jij je van tijd tot tijd voelt, zodat zij weten hoe ze rekening kunnen houden met jou.
  • Let erop dat je gezond en gevarieerd blijft eten. In deze blog lees je alles over voeding tijdens de zwangerschap.
  • Nog steeds gestrest? Praat met iemand over de problemen waarmee je zit. Vraag bijvoorbeeld je verloskundige, psycholoog of huisarts om raad.