Slecht slapen tijdens de zwangerschap

Davitamon
Geplaatst op

Een zwangerschap is iets heel moois. Maar naast al dat moois brengt het ook een aantal minder fijne verschijnselen met zich mee, waaronder slapeloosheid. Misschien herken je het al bij jezelf: je komt moeilijker in slaap, bent vaker wakker en slaapt veel lichter dan normaal. Lees hier alles wat je moet weten over slapeloosheid tijdens de zwangerschap. Ook geven we tips over wat mogelijk werkt tegen die verstoorde nachtrust.

Wat veroorzaakt slapeloosheid tijdens de zwangerschap? Slapeloosheid kan tijdens de hele zwangerschap voorkomen. Naast dat je hierdoor overdag vermoeidheid kunt ervaren, kan de slapeloosheid ook effect hebben op je humeur en je gesteldheid. Dat is uiteraard niet fijn voor jou en je omgeving. Het is daarom goed om te weten wat slapeloosheid tijdens de zwangerschap zoal veroorzaakt. Er zijn verschillende factoren die de slapeloosheid kunnen veroorzaken.

1. Je slaapcyclus verandert
Normaal gesproken doorloop je tijdens je slaap ongeveer 5 keer een slaapcyclus van 5 fases. Deze 5 fases bestaan uit sluimeren, lichte slaap, de diepere slaap, de zeer diepe slaap en de REM-slaap (droomslaap). Tijdens je zwangerschap wordt je REM- slaap aanzienlijk korter, waardoor je eerder wakker bent. Ook kan het zijn dat je meer beweegt tijdens je slaap en dus onrustiger en minder effectief slaapt.

2. Je kunt meer stress ervaren
Een veelvoorkomende oorzaak van slapeloosheid in het algemeen is stress. Tijdens de zwangerschap kun je meer stress gaan ervaren dan normaal. Het is natuurlijk ook niet niks, de komst van het kindje in je buik. Er komt veel op je af en door een veranderende hormoonhuishouding kun jij je misschien net iets meer druk maken dan anders. Deze stressgevoelens kunnen als gevolg hebben dat je in bed ligt te piekeren en daardoor niet in slaap komt.

3. Je moet vaker plassen
Een goede nachtrust tijdens de zwangerschap wordt mogelijk ook vaak verstoord omdat je vaker moet plassen. Er gebeurt van alles in je buik, die met de dag groeit. Hierdoor komt onder andere je blaas in de verdrukking en moet je vaker plassen. Ook ‘s nachts.

4. Moeite om een slaappositie te vinden
Hoe langer je zwanger bent, des te groter je buik en hoe moeilijker het kan worden om een comfortabele slaappositie te vinden. Daarnaast kunnen andere lichamelijke ongemakken, zoals tintelende benen en brandend maagzuur, er ook voor zorgen dat je een hele tijd ligt te woelen voordat je in slaap valt.

5. Getrappel in de buik
In het derde trimester is je kindje al zo groot dat het in je buik kan bewegen. Dit gebeurt helaas niet alleen overdag. Maar ook op het moment dat jij net lekker slaapt, waardoor je weer wakker kunt worden.

Davitamon Compleet Mama ter aanvulling op de voeding helpt extra vitamines en mineralen binnen te krijgen tijdens zwangerschap.

Tips tegen slapeloosheid tijdens de zwangerschap

Goed om te weten dat slapeloosheid tijdens de zwangerschap helemaal niks bijzonders is. Maar dat maakt het nog niet minder vervelend. Lees hieronder 5 tips die kunnen helpen bij een betere nachtrust als je zwanger bent.

Tip 1: vermijd stress
Stress is een van de grootste boosdoeners die jou uit je slaap kan houden. Wat moet er allemaal geregeld worden voordat de kleine komt? Het maken van lijstjes kan helpen om je hoofd leeg te maken. Een bijkomend voordeel is dat heerlijke gevoel als je een geklaarde klus kunt afstrepen! Wat ook helpt is om goed op je voeding te letten. Eet gevarieerd, gezond en vermijd vette producten. Wil je weten wat nog meer kan helpen tegen stress in het algemeen? Lees dan verder.

Tip 2: doe mee aan zwangerschapsyoga
Dat yoga een rustgevende werking op je lichaam kan hebben is misschien niks nieuws. Maar wist je dat het ook tijdens de zwangerschap kan helpen bij een betere nachtrust? De yogaoefeningen activeren namelijk een bepaald deel van je zenuw stelsel, waardoor je lichaam makkelijker in rusttoestand komt. Ook ‘s nachts.

Tip 3: let op wat en hoeveel je drinkt
Je bent er vast al achter gekomen dat je vaker moet plassen. Om ervoor te zorgen dat je ‘s nachts zo weinig mogelijk wakker wordt omdat je moet plassen, is het aan te raden om vooral aan het begin van de dag zoveel mogelijk te drinken. Voldoende hydratatie blijft namelijk belangrijk als je zwanger bent. Daarnaast is het aan te raden om in de avond geen cafeïne houdende dranken te drinken.

Tip 4: probeer brandend maagzuur te voorkomen
Brandend maagzuur komt regelmatig voor bij zwangere vrouw en. Dat oncomfortabele gevoel kan jou een hele tijd uit je slaap houden. Probeer daarom om kleine porties te eten. En ook hierom is het weer belangrijk om gezond en niet vet en kruidig te eten. Wil je weten wat nog meer helpt tegen brandend maagzuur tijdens de zwangerschap? Wij geven je tips.

Tip 5: de beste slaappositie
Wat is nu de beste slaappositie als je buik zo groot is? Voor de meesten is dit je linkerzij. Daarnaast kan het helpen om je knieën een beetje op te trekken en een zwangerschapskussen te gebruiken. Dit kussen leg je tussen je benen en langs je rug. Dat is namelijk de meest ideale positie voor de bloedsomloop en helpt als je last hebt van tintelende benen.