Brandend maagzuur tijdens de zwangerschap

Davitamon
Geplaatst op

Last van brandend maagzuur? Dan ben je niet de enige: zo’n 80% van de zwangere
vrouwen heeft hier last van. Maar waarom ervaren zoveel zwangere vrouwen
brandend maagzuur? En wat is er tegen te doen? Lees hier alles wat je moet weten
over maagzuur tijdens de zwangerschap.

Wat is brandend maagzuur?

Maagzuur is een zure stof dat voedsel verteert. Dit zuur hoort in je maag thuis. Dan voel je er niets van. Maar soms kan het maagzuur uit de maag ontsnappen, doordat de sluitspier vaker openstaat. Hierdoor komt het maagzuur in de slokdarm terecht. Dit is de oorzaak van een brandend gevoel oftewel; brandend maagzuur.

Wat veroorzaakt maagzuur tijdens de zwangerschap?

Iedereen kan weleens last hebben van brandend maagzuur. Het kan verschillende oorzaken hebben dat het sluitspiertje vaker openstaat. Tijdens een zwangerschap is het aannemelijk dat brandend maagzuur wordt veroorzaakt door de groei van de vrucht. Door de groei van de baby is er namelijk minder ruimte voor de maag. Hierdoor neemt de druk op de maag toe. Dit belemmert het sluitspiertje om goed te kunnen sluiten.Vooral in het laatste trimester kun je last hebben van brandend maagzuur.

Davitamon Compleet Mama ter aanvulling op de voeding helpt extra vitamines en mineralen binnen te krijgen tijdens zwangerschap.

Tips bij brandend maagzuur

Brandend maagzuur is de meeste gevallen niet gevaarlijk, maar kan wel vervelend zijn. Dit zijn tips om die kunnen helpen bij brandend maagzuur:

Tip 1: Let op je voeding
Eet gezond en gevarieerd. Vermijd daarbij producten die juist brandend maagzuur
aanwakkeren, zoals: pepermunt, chocolade, scherpe kruiden, koolzuurhoudende dranken, citroen, grapefruit, mandarijn en sinaasappel. Benieuwd hoe je gezond en gevarieerd kunt eten tijdens de zwangerschap? Lees hier alles over vitamines en zwangerschap .

Tip 2: Nuttig kleine maaltijden
Probeer rustig en met kleine hapjes te eten. Ook kan het goed zijn om vaker kleine
maaltijden te eten, in plaats van 3 grote maaltijden op een dag. Zo zit je maag niet gelijk vol en heeft je maag meer tijd om het eten te verteren.

Tip 3: Ga niet liggen na het diner
Het is verleidelijk om na het eten even te gaan liggen. Maar liggen met een volle maag is niet verstandig wanneer je last hebt van brandend maagzuur. Hierdoor kan de inhoud van de maag namelijk makkelijk terugstromen naar de slokdarm. Wil je met de after-dinner-dip toch even rust nemen? Blijf dan liever even zitten.

Meer gerelateerde artikelen per onderwerp