Zwanger en sporten: de do’s en don’ts

Davitamon
Geplaatst op

Je voelt je in het begin van de zwangerschap misschien slap en later erg vermoeid. Ondanks die klachten is het toch goed om te blijven bewegen tijdens de zwangerschap. Daarmee bedoelen we natuurlijk niet een marathon rennen of intensief bootcampen. Kies een manier om te sporten en bewegen die op dit moment bij jou past. We leggen uit hoe het zit en wat je wel en wat vooral beter niet kan doen.

Sporten tijdens de zwangerschap

Als je zwanger bent heeft je lichaam een duidelijk doel: zorgen dat het kindje in je buik zich goed ontwikkeld. Bewegen tijdens de zwangerschap heeft hier een positief effect op. Teveel inspannen is echter niet goed. Ga daarom tijdens je zwangerschap op zoek naar de juiste balans tussen rust en inspanning. Voor iedere vrouw is dit anders.

Do’s

Als je gaat sporten tijdens je zwangerschap zijn er een paar echte do’s.

Let op je voeding

Tijdens je zwangerschap heeft je lichaam meer energie nodig, logisch want er groeit een kindje in je buik. Ga je sporten? Zorg dan dat je van tevoren goed hebt gegeten, zodat je geen ‘hongerklop’ krijgt tijdens een training. Het is ook belangrijk om voldoende vitamines en mineralen binnen te krijgen.

Luister naar je lijf

Hoe intensief je kunt sporten hangt heel erg af van wat je gewend bent. Kon je voor je zwangerschap makkelijk een uur zwemmen, dan kun je dat blijven doen. Maar push jezelf nooit! Pijn is altijd een teken om te stoppen of om het rustiger aan te doen.

Hartslagmeter

Schaf een goed sporthorloge met een hartslagmeter aan, zodat je weet hoe intensief je aan het trainen bent. Bespreek met je trainer in welke hartslagzone je het best kunt trainen tijdens je zwangerschap. Zo weet je zeker dat je niet te zwaar traint.

Goed op je houding blijven letten

Aan het begin van je zwangerschap gaat het misschien vanzelf, maar later is het echt een aanrader om goed op je houding te letten. Span de spieren in je ‘core’ goed aan.

Don’ts

Sporten tijdens de zwangerschap is goed, maar er zijn zeker een paar absolute don’ts.

Ga niet voor blokjes op je babybuik

Op social media zie je soms afgetrainde zwangere vrouwen. Pas hier echter wel mee op. Je buik maakt de nodige veranderingen door en hier moet je goed op letten. Trainen is goed,maar overdrijf niet.

Op de bank hangen

Het is misschien verleidelijk om helemaal niet meer te bewegen tijdens de zwangerschap en lekker op de bank te ploffen. Toch krijg je van sporten energie en is het goed voor jou en het kindje in je buik.

Rechte buikspieren trainen

Je kunt je rechte buikspieren blijven trainen tot je buik flink is gegroeid. Daarna kun beter alleen schuine buikspieren trainen. Doe dan geen ‘situps’ en ‘crunches’ meer. Ook een oefening zoals de plank kun je beter niet meer doen. Twijfel je hierover? Vraag dan altijd advies aan je trainer en vraag een aangepast trainingsschema.

Stel jezelf geen doelen

Tijdens je zwangerschap kun je jezelf beter geen doelen stellen als het gaat om sporten. Bewegen en sporten moet goed voelen en geen verplichting zijn. Probeer je hieraan over te geven en ervan te genieten, het is tenslotte heel bijzonder. Dat geldt ook voor sporten na de bevalling.

Sporten tijdens je zwangerschap kan, zolang je goed naar je lichaam luistert. Blijf lekker in beweging als je zwanger bent , maar stel jezelf geen extreme doelen.

Magnesium: goed voor spieren en botten

Davitamon Magnesium 3-1

Gezonde voeding bevat alle vitamines en mineralen die je op een dag nodig hebt. Eén van diemineralen is magnesium. Dit mineraal ondersteunt het energieniveau én speelt een rol bij het behouden van soepele spieren.

Shop Davitamon Magnesium