Vocht vasthouden tijdens de zwangerschap

Davitamon
Geplaatst op

Heb jij gezwollen enkels en voeten? Misschien houd jij wel extra vocht vast. 80% van de
vrouwen heeft hier namelijk last van tijdens de zwangerschap. Soms zelfs tot zo’n 3 kilo! Dit is bovenop de gewone zwangerschapskilo’s en dan vaak in het derde trimester. Dat is dus niet niets! Lees hier wat kan helpen bij vochtophoping.

 

Waarom houd je vocht vast tijdens de zwangerschap?

Tijdens een normale zwangerschap neemt het lichaamsvocht toe met 6 tot 8 liter!
Dit is niet voor niets. Je hebt het vocht namelijk nodig voor een gezonde zwangerschap. De meeste vrouwen houden vocht vast in vingers, enkels en voeten. Het extra aangemaakte vocht zakt namelijk naar beneden. Ook deze factoren zorgen ervoor dat je vocht vasthoudt:

-Het groeien van de baarmoeder:
Naarmate je langer zwanger bent, wordt je baarmoeder groter. Hierdoor kan de baarmoeder op de aderen in je bekken drukken. Dit kan de bloedafvoer vanuit je benen belemmeren. Dit kan voor vochtophoping in je onderlijf leiden.

-Het aanmaken van extra bloed:
Tijdens je zwangerschap maakt je lichaam extra bloed aan. Helaas kan dit extra bloed ervoor zorgen dat er extra druk op je benen komt te staan. Het vocht vanuit je weefsels wordt dan minder afgegeven aan het bloed en afgevoerd.

-De aanmaak van zwangerschapshormonen:
De zwangerschapshormonen zorgen ervoor dat de wand van je bloedvaten dunner wordt. Dit zorgt ervoor dat het vocht makkelijker vanuit de bloedvaten de omliggende weefsels in kan stromen, met als gevolg dat je het vocht vasthoudt.

Hoe merk je dat je vocht vasthoudt?

Wanneer je vocht vasthoudt merk je dat aan je huid. Die is dan opgezwollen. De huid voelt dan strak en gespannen aan. Je kunt aan je voeten, enkels, benen, armen of soms ook het gezicht merken dat je vocht vasthoudt. Als je op de huid drukt, blijft even de afdruk op de huid staan.

Wanneer in de zwangerschap heb je last van vocht vasthouden?

In de laatste 3 maanden van de zwangerschap houden de meeste vrouwen vocht vast. Gelukkig verlies je het ‘overtollige’ vocht na de bevalling. Is het zomer terwijl jij in het derde trimester van je zwangerschap zit? Dan is dat extra genieten van je zwangerschapsverlof, maar je kunt wel extra last hebben van vochtophopingen.

Davitamon Compleet Mama ter aanvulling op de voeding helpt extra vitamines en mineralen binnen te krijgen tijdens zwangerschap.

Tips om het vasthouden van vocht te verminderen

Het vasthouden van extra vocht is niet fijn. En helaas kun je er niets tegen doen om dit te voorkomen. Wel zijn er een aantal handige tips die dit enigszins kunnen verminderen.

1. Blijf je voeten bewegen:
Bewegen is erg goed voor de bloedsomloop. Een stukje wandelen kan je al goed
doen. Blijf alleen niet te lang stil staan en ga op tijd zitten. Heb je werk waarbij je veel moet staan? Dan kun je bij je leidinggevende bijvoorbeeld extra pauzes vragen. Het kan dan helpen om bewegingsoefeningen met je voeten te doen. Buig ze bijvoorbeeld 30 keer op en neer en draai je voeten vervolgens 8 rondjes de ene kant op en daarna 8 rondjes de andere kant op.

2. Houd je voeten zoveel mogelijk hoog:
Heb je een baan waarbij je veel moet zitten? Maak dan gebruik van een voetensteun. Leg een kussen onder je voeten of benen als je op de bank ligt of als je in bed ligt. Dit bevordert de bloedcirculatie en zo kan het vocht makkelijker worden afgevoerd.

3. Koelen met water:
Neem eens een voetenbadje of ga in de zomer lekker met je voeten in het zwembad
staan. Je voeten en enkels onderdompelen kan helpen tegen het vasthouden van
vocht.

4. Gebruik steunkousen:
Dit klinkt misschien als iets dat alleen voor oudere vrouwen is. Maar het tegendeel is waar. Steunkousen kunnen juist erg handig zijn als je zwanger bent. Deze kousen oefenen namelijk veel druk uit op de benen. Hierdoor kan het vocht minder goed ophopen.