Haring tijdens de zwangerschap

Davitamon
Geplaatst op

Moet je met een grote boog om de haringkar heen als je zwanger bent? Tijdens je zwangerschap kun je sommige voedingsmiddelen beter niet eten. Geldt dit ook voor haring of mag je best een Hollandse nieuwe tijdens de zwangerschap?

Mag je haring tijdens de zwangerschap?

Als je zwanger bent kun je beter geen zoute haring eten. Die haring is namelijk rauw en rauwe vis kun je beter laten staan tijdens de zwangerschap. Dat heeft te maken met het risico op een voedselinfectie. In rauwe, zoute haring kan de listeria bacterie voorkomen. Een infectie als gevolg van die bacterie kan schadelijk zijn voor jouw ongeboren kindje.

Haring verhitten

Zure haring wordt ook wel rolmops genoemd. Deze haring is verhit en daardoor kun je wel zure haring uit pot eten. Ook als je zelf haring verhit kun je de vis met een gerust hart eten. Gebakken haring mag dus wel. Inspiratietip: gebakken haring is heerlijk met verse peterselie en een dikke plak zuurdesembrood.

Andere vissoorten

Ook andere rauwe vissoorten kun je beter niet eten als je zwanger bent. Let dus bijvoorbeeld goed op als je sushi gaat eten.

Vis tijdens de zwangerschap

Gelukkig hoef je vis niet helemaal uit je menu te schrappen tijdens de zwangerschap. Sterker nog je kunt visvetzuren goed gebruiken deze zijn ook belangrijk voor jouw baby. Het visvetzuur DHA draagt bij tot de normale ontwikkeling van de hersenen bij de foetus en bij zuigelingen die borstvoeding krijgen*.

Het vergt wat meer creativiteit, maar er zijn veel lekkere visgerechten die je wel mag eten nu je zwanger bent. Let er goed op dat de vis is verhit. Dan weet je zeker dat alle schadelijke bacteriën die erin zitten geen kwaad meer kunnen.

De Zwanger Voedingsadvieskaart

Haring, zalm, paling of tonijn welke vissoorten mag je eten tijdens de zwangerschap? Dat is niet altijd even duidelijk. Daarom hebben we een handige Voedingsadvieskaart gemaakt met een overzicht van wat je wel en wat je niet mag eten.
Downloaden

Haring eten tijdens de zwangerschap kan alleen als de haring goed verhit is. Rauwe vis kun je beter niet nemen, omdat er schadelijke bacteriën in voor kunnen komen.
Toch is vis tijdens de zwangerschap belangrijk. De inname van DHA door de moeder draagt bij tot de normale ontwikkeling van de hersenen bij het ongeboren kindje*.

*Het gunstige effect wordt verkregen bij een dagelijkse inname van 200 mg DHA naast de aanbevolen dagelijkse inname voor omega-3-vetzuren voor volwassenen, 250 mg DHA en EPA.

Mama compleet visolie

Het is belangrijk om tijdens je zwangerschap 1 keer per week vis op het menu te hebben staan, maximaal 2 keer per week. Maar wat als je niet zo dol bent op vis? Speciaal voor zwangere vrouwen worden in Davitamon Compleet Mama Omega-3 vitamines, mineralen én visolie gecombineerd in één capsule per dag.

Bekijk Davitamon Compleet Mama Omega 3 Visolie