Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voeding

Davitamon
Geplaatst op

Vitamines en mineralen zitten vooral in groente en fruit, denken veel mensen. Mis! Ook in brood, vlees, zuivel, aardappelen en vetten zitten vitamines en mineralen. Wil je weten hoeveel van je van deze voedingsmiddelen nodig hebt om iedere dag voldoende vitamines en mineralen binnen te krijgen? Het Voedingscentrum heeft daar de volgende richtlijn voor opgesteld.

Gemiddeld aanbevolen dagelijkse hoeveelheden voedingsmiddelen per dag

De kleinste hoeveelheden gelden voor de vrouwen en de grootste voor de mannen. Bij alle genoemde hoeveelheden gaat het om het gewicht van producten zoals ze worden gegeten.

Referentie inname voeding voor 20 tot 50-jarigen*:

Broodjes5-7 sneetjes
Aardappels (of rijst, pasta, peulvruchten)150-250 gram
3-5 aardappels of opscheplepels rijst, pasta of peulvruchten
Groenten200 gram (3-4 opscheplepels)
Fruit200 gram (2 vruchten)
Zuivel400 ml melk (producten) en 20 gram kaas (1 plak)
Vlees(waren), vis, kip, ei of vleesvervangers100-120 gram
Halvarine, margarine, bak- en braadproducten 20-35 gram
Dranken1,5 liter

Bron: Voedingscentrum
* Voor kinderen en 50-plussers gelden andere aanbevelingen.

Eet jij voldoende voedingsstoffen?

Ga eens bij jezelf na of je deze hoeveelheden haalt. Schrijf bijvoorbeeld een dag lang op wat je eet en tel aan het einde van de dag op of je de aanbevelingen hebt gehaald. Heb je twee stuks fruit op, heb je genoeg brood gegeten en heb je dat brood ook besmeerd? Zo’n lijstje kan een echte ‘eye-opener’ zijn!

Toch moeite om iedere dag de aanbevolen hoeveelheid groente, fruit en brood te eten? Davitamon Elke Dag helpt je om iedere dag voldoende vitamines en mineralen binnen te krijgen. En die voedingsstoffen heb je het hele jaar door nodig!

Meer gerelateerde artikelen per onderwerp