Zwangerschap en voeding

Als je zwanger bent is de keuze voor eten opeens niet meer zo vanzelfsprekend. Sommige vitamines hebben extra aandacht nodig en van andere moet je juist niet te veel binnenkrijgen. Ook zijn er voedingsmiddelen die je beter kunt laten staan.

Rauw vlees & zwangerschap

Als je zwanger bent, moet je oppassen met rauw vlees en rauwe vleeswaren. Lees meer over rauw vlees en rauwe vleeswaren tijdens de zwangerschap.

De listeria bacterie (ofwel listeriose) of de toxoplasmose parasiet kunnen voorkomen op rauwe producten.

Vitamine A zwanger

In leverproducten zit veel vitamine A. En van die vitamine moet je tijdens de zwangerschap geen grote hoeveelheden binnenkrijgen. Een enkele keer leversmeerworst of leverpaté kan wel. Neem dan maximaal één boterham met dit beleg op een dag. In de supplementen van Davitamon Mama zit bètacaroteen. Dat is een provitamine A. Het lichaam maakt hieruit zelf vitamine A aan, waardoor je er niet te veel van binnen kunt krijgen. Wist je dat je tijdens je zwangerschap wel iets meer vitamine A nodig hebt? De aanbeveling voor vitamine A is tijdens de zwangerschap verhoogd van 700 naar 800 microgram per dag. Maar let daarbij wel op je voeding!

In leverproducten zit ook foliumzuur / vitamine B11. Wil je toch voldoende foliumzuur binnenkrijgen tijdens je zwangerschap? Je kunt ter aanvulling op je voeding Davitamon Foliumzuur met extra vitamine D3 gebruiken!

Vis en schaaldieren

Vis is heel gezond tijdens de zwangerschap, maar er zijn wel wat aandachtspunten. Zo kan vacuümverpakte gerookte zalm listeria bevatten. Gerookte zalm en sushi van zalm kun je het beste vers kopen en snel na aankoop eten. Zo krijgen bacteriën de minste kans om zich te vermenigvuldigen.

Zoute haring kun je wel gewoon eten tijdens de zwangerschap. Deze vis wordt kort bewaard, waardoor de bacterie weinig kans krijgt zich te vermenigvuldigen. Ook haring uit blik en pot kun je gewoon eten. Haring in pot heeft namelijk een hittebehandeling ondergaan. Hierdoor zijn zo goed als alle bacteriën gedood. In blik zit bovendien geen zuurstof. En listeria heeft juist zuurstof nodig om te kunnen overleven.

Ook voor het eten van roofvissen, zoals tonijn, zwaardvis, haai en koningsmakreel geldt een advies tijdens de zwangerschap. In roofvissen kan namelijk veel kwik zitten. Kinderen en ongeboren baby’s zijn het meest gevoelig voor de effecten van kwik. Daarom wordt tijdens de zwangerschap en het geven van borstvoeding geadviseerd op te passen met deze vissen.

Wil je toch voldoende omega-3 visolie binnenkrijgen tijdens je zwangerschap? Probeer dan Compleet Mama Omega-3 Visolie ter aanvulling op je voeding!

Tonijn uit blik & zwanger

Een uitzondering is tonijn uit blik tijdens de zwangerschap. Tonijn uit blik en tonijnsalade kun je rustig maximaal twee keer per week een klein blikje van nemen tijdens de zwangerschap. Tonijn in blik is namelijk afkomstig van jonge vissen, die minder kwik in hun lichaam hebben. Neem geen verse tonijn, want daarin kunnen veel zware metalen zitten. Vis is erg gezond tijdens de zwangerschap, dus zet het regelmatig op je menu of gebruik een voedingssupplement!

Zuivel en eieren

Kaas gemaakt van rauwe melk kan de listeria bacterie bevatten. Die bacterie kan schadelijk zijn voor je baby. De meeste kazen zijn echter gemaakt van verhitte (gepasteuriseerde) melk. Deze mag je wel eten.

Zwanger: koffie en alcohol

Laat tijdens je zwangerschap alcoholhoudende dranken staan en drink maximaal één kopje koffie per dag. Neem ook niet te veel zoethout thee, anijsthee of venkelthee.

Zwanger: pittig eten

Je kunt gerust pittig eten tijdens de zwangerschap. Wees wel voorzichtig met het gebruik van te veel kruiden, zoals anijs, dragon, venkel, nootmuskaat, kaneel, foelie en peper. In kruiden zitten aromastoffen en het is niet goed om die grote hoeveelheden binnen te krijgen.

Lees meer over oa kruiden, sinaasappel en chocola en over anijs en venkel.

Extra vitamines zwanger

Al op het moment dat je besluit zwanger te willen worden heb je extra foliumzuur nodig. Het advies is om hier in ieder geval meer door te gaan tot de tiende week van de zwangerschap, maar langer mag ook. Daarnaast heb je tijdens je zwangerschap extra vitamine D nodig. Vitamine D speelt een rol bij de botaanmaak en is belangrijk voor een normale spierwerking.

Kijk voor meer informatie op de website van het vitamine informatie bureau en het voedingscentrum.

Davitamon is continu bezig met het verbeteren van haar dienstverlening om je beter en persoonlijker van dienst te kunnen zijn. Wij analyseren en verwerken hiervoor je online gedrag middels cookies. Altijd volgens de wet en met respect voor jouw privacy.
Door verder gebruik te maken van deze website geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close