Davitamon Sport

Sporten is gezond! Het houdt het lichaam fit. Om gezond te blijven is het goed om als volwassene minimaal vijf dagen per week een half uur per dag te bewegen. Voor kinderen en jongeren is dit een uur per dag. Iedere dag bewegen is natuurlijk nog beter.
Sport je regelmatiger en intensiever, dan is het slim wat extra aandacht te geven aan gezonde voeding. Gezonde voeding bestaat uit een goede combinatie van drie elementen:

  • Vocht
  • Koolhydraten, eiwitten en vetten
  • Vitamines en mineralen

Omdat sporters een hoger verbruik van voedingsstoffen hebben, in vergelijking met niet-sporters, kan het soms verstandig zijn om te zorgen dat je wat extra voedingsstoffen binnenkrijgt als aanvulling op de dagelijkse gezonde voeding.

Voor het sporten

Voor het sporten is een goede voorbereiding essentieel. En dan hebben we het niet alleen over de juiste kleding en schoenen. Je kunt je lichaam ook voorbereiden door het extra ondersteuning geven voor het sporten.

Zorgen dat je alles binnenkrijgt

Als je sport vraag je meer van je lichaam. Daarom is het ook voor sporters extra belangrijk om alle vitamines en mineralen binnen te krijgen. Een gezonde gevarieerde voeding bevat in principe alle vitamines en mineralen. Maar het lukt niet iedereen iedere dag om gezond te eten. Ook sporters niet. Bij het sporten verdienen een aantal vitamines en het mineraal magnesium bijzondere aandacht. Aanvulling in de vorm van een supplement of sportvoeding kan dan zinvol zijn.

Mineralen voor sporters

Magnesium is goed voor de spieren, want het zorgt mede voor een goede werking van de spieren. Daarnaast ondersteunt magnesium je energieniveau.

Vitamines voor sporters

De vitamines B2, B3, B5, B6, B11 en B12 dragen bij aan extra energie bij vermoeidheid. Vitamine C geeft extra weerstand bij lichamelijke inspanning.

Vitamine D & sport

Ook vitamine D verdient aandacht. Deze vitamine speelt een rol bij de botaanmaak en is goed voor de werking van de spieren. Daarnaast zorgt vitamine D mede voor een goede weerstand.

Tijdens het sporten

Als je gaat sporten verliest je lichaam vocht en belangrijke voedingsstoffen, zoals mineralen en zouten. Daarnaast verbruik je energie tijdens het sporten. Wanneer je veel zweet of sport met warm weer, kan het wel verstandig zijn om mineralen aan te vullen. Ook als je 1,5 uur intensief sport kan het verstandig zijn om te kiezen voor aanvulling. Tot die tijd heeft je lichaam voldoende aan het drinken van water.

Vocht en mineralen tijdens het sporten

Tijdens het sporten gaat het lichaam transpireren om de lichaamstemperatuur te reguleren. Hierdoor verlies je vocht en mineralen, waaronder magnesium. Magnesium helpt bij het handhaven van een normale balans in de vocht- en mineralenhuishouding van het lichaam. Daarnaast is magnesium goed voor het behoud van soepele spieren.

Koolhydraten tijdens het sporten

Je lichaam verbruikt tijdens het sporten ook koolhydraten die leveren voor een flink deel van de energie die je nodig hebt.

Na het sporten

Na een zware training of een sportwedstrijd heeft je lichaam flink wat energie verbruikt. Ook zijn je je spieren op de proef gesteld. Zorg dan dat je goed herstelt.

Eiwitten na het sporten

Eiwitten zijn vooral belangrijk als bouwstoffen in je lichaam: ze zorgen mede voor spieropbouw. Eiwitten zorgen mede voor het herstel van de spieren of fysieke inspanning.

Koolhydraten na het sporten

Behalve eiwitten kun je ook koolhydraten gebruiken na het sporten. Producten met koolhydraten (enkelvoudige suikers) zijn een bron van energie voor het lichaam.

Wat te eten na het sporten

Na het sporten kun je dus het beste kiezen voor een combinatie van hoogwaardige eiwitten en koolhydraten. Kwark en vlees zijn een goede bron van eiwitten. De koolhydraten kun je bijvoorbeeld uit fruit halen.

Vitamines voor sporters

De vitamines B2, B3, B5, B6, B11 en B12 dragen bij aan extra energie bij vermoeidheid. Ook vitamine C speelt een rol na het sporten. Deze vitamine ondersteunt het energieniveau, draagt bij aan de fitheid en helpt bij het behoud van een sterke weerstand tijdens en na het sporten. Het gunstige effect wordt verkregen bij een dagelijkse inname van 200 mg naast de aanbevolen dagelijkse inname van vitamine C (80 mg).

VOOR
het sporten
TIJDENS
het sporten
NA
het sporten

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close